Data rozpoczęcia szkolenia:

30.09.2024

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

10:00

Opis szkolenia:

Wypełnienie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ERP-7 od lat sprawia trudności nawet osobom z dużym doświadczeniem w zakresie obsługi kadrowo-płacowej. Na  szkoleniu omówimy zasady wypełniania zaświadczenia ERP-7 oraz najczęściej pojawiające się wątpliwości w zakresie jego przygotowania, a także korygowania. Poruszymy również kwestię wydawania zaświadczenia ERP-7 „na życzenie” pracownika/byłego pracownika. W 2023r. zmieniła się treść i zasady sporządzania informacji o warunkach zatrudnienia a także dokonano zmian w świadectwie pracy. Rozbudowano treść informacji o warunkach zatrudnienia, a konstrukcja poszczególnych jej elementów budzi często wątpliwości. Na naszym szkoleniu omówimy informację o warunkach zatrudnienia „krok po kroku”, aby przybliżyć ten skomplikowany i pracochłonny dokument.

CEL SZKOLENIA:

  • poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia dokumentacji pracowniczej,
  • poznanie najnowszych stanowisk PIP i MRIPS dotyczących przygotowania dokumentów kadrowych.

 KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:

  • omówienie zasad wypełniania zaświadczenia ERP-7 oraz najczęściej pojawiających się wątpliwości w zakresie jego przygotowania, a także korygowania.
  • omówienie  zaświadczenia ERP-7  wydawanego „na życzenie” pracownika/byłego pracownika.
  • omówienie zasad wypełniania świadectwa pracy.

ADRESACI: Adresatami szkolenia są pracownicy pragnący pogłębić i usystematyzować swoją wiedzę z zakresu prawa pracy. Szkolenie skierowane jest w głównej mierze do pracowników z działów kadr, płac, księgowości i pozostałych osób zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy i kwalifikacji.

PROWADZĄCA: KATARZYNA SOBIESZCZAŃSKA – niezależny ekspert i doradca ds. ZUS, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych i programu Płatnik świadczący usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracownik kancelarii prawnych. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 17-letnim doświadczeniem. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z największych banków w Polsce. Od kilku lat prowadząca szkolenia i wspierająca firmy w zakresie spraw kadrowo-płacowych, w szczególności ubezpieczeń społecznych. Swoje szkolenia opiera na praktyce i doświadczeniu. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Ubezpieczeń w SGH w Warszawie i Prawa Pracy na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych, prawa pracy oraz obsługi programu Płatnik na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu i w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

CENA: 310 zł osoba/brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 10.00 – 14.00

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

I. Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ERP-7.
1. Rola ERP-7 w ustalaniu prawa i wysokości świadczeń emerytalno-rentowych.
2. Obowiązek wystawienia przez pracodawcę zaświadczenia ERP-7. Kto oprócz zakładu pracy może wystawić zaświadczenie ERP-7 – co w przypadku, gdy zakład pracy już nie istnieje?
3. Kiedy należy wydać zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu? W jakich przypadkach pracodawca musi wystawić zaświadczenie ERP-7?
4. Dlaczego ZUS prosi o wydanie tego zaświadczenia tylko dla części osób starających się o uzyskanie prawa do emerytury? Kiedy zaświadczenie ERP-7 jest niepotrzebne?
5. W jakim terminie należy wydać pracownikowi/byłemu pracownikowi zaświadczenie ERP-7?
6. Nowy wzór zaświadczenia ERP-7 obowiązujący od sierpnia 2018r. – różnice we wzorach zaświadczenia RP-7 i ERP-7.
7. Na podstawie jakich dokumentów należy wypełnić ERP-7?
8. Zasady wypełniania zaświadczenia ERP-7 – wypełniamy zaświadczenie „krok po kroku”.
9. Korygowanie błędnie wystawionego zaświadczenia ERP-7.
10. ERP-7 a raporty ZUS RPA i raport informacyjny ZUS RIA.

II. Informacja o warunkach zatrudnienia po zmianach od 26 kwietnia 2023r.
1. Zakres danych przekazywanych pracownikowi w nowej informacji o warunkach zatrudnienia – elementy informacji.
2. Przygotowanie informacji w wersji opisowej a poinformowanie pracownika poprzez wskazanie przepisów prawa – które informacje muszą zostać przygotowane w sposób opisowy (nie można ich podać wyłącznie w postaci podstawy prawnej).
3. Informacja o warunkach zatrudnienia „krok po kroku” – omówienie wszystkich elementów informacji wraz z konstrukcją ich zapisu. Stanowiska MRIPS i PIP w zakresie konstrukcji i treści umieszczanych w informacji o warunkach zatrudnienia.
4. Informacja o warunkach zatrudnienia w przypadku zawarcia kolejnej umowy o pracę z pracownikiem – stanowisko MRIPS.
5. Zmiana terminu przekazywania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia i informacji o zmianach w przypadku, gdy warunki ulegną zmianie już w trakcie zatrudnienia.
6. Najczęściej popełniane błędy w informacji o warunkach zatrudnienia – jakich treści nie należy zamieszczać w informacji o warunkach zatrudnienia.
7. Co w przypadku, gdy pracownik otrzymał informację o warunkach zatrudnienia o błędnej treści? – sposób korekty dokumentu i wymiana dokumentu między pracodawcą a pracownikiem.
8. Przykłady informacji o warunkach zatrudnienia – wzory.

III. Świadectwo pracy w praktyce.
1. Nowy wzór świadectwa pracy wprowadzony Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki
Społecznej z dnia 11 maja 2023r. (Dz.U. poz.912).
2. Nowe informacje umieszczane w świadectwie pracy po zmianach wprowadzonych w 2023r.
3. Wystawianie świadectwa pracy na wniosek pracownika – obowiązek pracodawcy.
4. Termin przekazania świadectwa pracy pracownikowi i konsekwencje niewydania świadectwa w obowiązującym terminie.
5. Sposób dostarczenia świadectwa pracy – co w przypadku nieodebrania świadectwa pracy przez byłego pracownika?
6. Zasady wypełniania świadectwa pracy „krok po kroku” – najczęstsze wątpliwości przy wypełnianiu świadectwa pracy:
• rozwiązanie a wygaśnięcie stosunku pracy,
• tryby rozwiązania stosunku pracy w treści świadectwa pracy,
• informacja o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego i wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,
• okresy nieskładkowe i nieusprawiedliwionej nieobecności pracownika a treść świadectwa pracy,
• wykazywanie urlopów z tytułu rodzicielstwa w świadectwie pracy – co z urlopem macierzyńskim?
7. Najczęstsze błędy w wypełnianiu świadectwa pracy.
8. Prawo pracownika do wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy.
9. Korygowanie świadectwa pracy – kiedy pracodawca ma obowiązek usunąć z akt osobowych i zniszczyć uprzednio wydane świadectwo pracy?
10. Wydawanie świadectwa pracy w przypadku zawarcia lub zatwierdzenia ugody przez sąd.
11. Zgubienie świadectwa pracy przez pracownika – sporządzanie duplikatu a wydawanie kopii świadectwa pracy.
IV. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .