Data rozpoczęcia szkolenia:
16.12.2024
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
CEL SZKOLENIA:
Podczas szkolenia omówione zostaną zasady rozpatrywania zgłoszeń dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych i określania, która ze stron ponosi za nie odpowiedzialność, ze szczególnym uwzględnieniem należytej staranności małoletnich klientów banku.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
- Zaprezentowane zostaną przykłady praktycznego wykorzystania dwóch nowych Rekomendacji dotyczących: przeciwdziałania transakcjom oszukańczym oraz obsługi reklamacji i zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych, które są wypracowywane przez Związek Banków Polskich we współpracy z nadzorcami – UOKiK i KNF i których celem jest ujednolicenie podejścia banków do oceny kwestionowanych transakcji. Analiza obu Rekomendacji powinna być podstawą weryfikacji dotychczasowych procedur postępowania banku w omawianym zakresie.
- Przyjrzymy się również aktualnemu orzecznictwu sądów powszechnych.
ADRESACI: zarządy banków i dyrektorzy oddziałów, pracownicy obsługi klienta, pracownicy zajmujący się wykonywaniem czynności związanych rachunkami, audytu, prawnicy, pracownicy działu reklamacji.
PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.
CENA: 280 zł / osoba brutto
Każda kolejna osoba z banku – 250 zł brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 12.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU.
I. Procedura wewnętrzna banku regulująca obsługę zgłoszeń użytkowników:
1. Zakres regulacji.
2. Wytyczne obejmujące zasady postępowania:
a) w przypadku podejrzenia popełnienia przez użytkownika oszustwa,
b) w przypadku podejrzenia o umyślne lub rażąco niedbałe działanie użytkownika,
c) udzielania stosownych do zidentyfikowanych przypadków odpowiedzi na zgłoszenia,
d) terminy obsługi zgłoszeń.
II. Rekomendowane szczególne środki ostrożności i zobowiązania banków w zakresie:
1. Wydawnictwa i obsługi instrumentów płatniczych.
2. Podnoszenia świadomości klientów w zakresie obsługi transakcji płatniczych.
III. Obowiązki klienta (użytkownika) w zakresie transakcji płatniczych:
1. Oczekiwane zachowania klientów –model ostrożnego użytkownika.
2. Katalog zachowań użytkowników, które mogą być uznane za przejaw niedbalstwa lub rażącego niedbalstwa w korzystaniu z instrumentu płatniczego:
a) w bankowości internetowej,
b) w bankowości mobilnej,
c) w transakcjach z fizycznym użyciem karty płatniczej,
d) zdalne transakcje z użyciem karty płatniczej.
3. Należyta staranność małoletnich klientów banku – kryteria oceny.
IV. Pojęcie nieautoryzowanej transakcji płatniczej:
1. Pojęcie silnego uwierzytelnienia.
2. Pojęcie nieautoryzowanej transakcji płatniczej.
V. Rekomendacja dotycząca obsługi reklamacji i zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych:
1. Termin rozpatrzenia zgłoszenia.
2. Zasady rozpoznania zgłoszenia:
a) przesłanki pozytywne – uznanie zgłoszenia,
b) przesłanki negatywne – odmowa uznania zgłoszenia.
3. Termin zwrotu kwoty kwestionowanej transakcji.
4. Prawo użytkownika do sądu – która ze stron powinna wnieść pozew.
5. Najnowsze orzecznictwo sądów powszechnych – aktualne podejście do naruszenia obowiązków ostrożnościowych przez użytkowników –analiza orzeczeń.
VI. Rekomendacja dotycząca przeciwdziałaniu transakcjom oszukańczym:
a) Środki zaradcze, które należy stosować w celu przeciwdziałania transakcjom oszukańczym:
b) cooling period,
c) weryfikacja z wykorzystaniem połączenia telefonicznego,
d) limity transakcji,
e) metody uwierzytelnienia i kaskadowe mechanizmy bezpieczeństwa,
f) ograniczanie funkcjonalności Bankowości Internetowej lub Bankowości Mobilnej,
g) możliwość weryfikacji autentyczności kontaktu inicjowanego przez bank,
h) treść komunikatów,
i) możliwość szybkiego dokonania zgłoszenia oszukańczej transakcji płatniczej i zastrzeżenia instrumentu płatniczego,
j) stosowanie systemów biometrii behawioralnej.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .