Data rozpoczęcia szkolenia:

09.07.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

12:30

Opis szkolenia:

Do dnia 28 czerwca 2025 roku banki muszą przygotować i wdrożyć nowy tryb rozpatrywania zgłoszeń konsumentów, tzw. skarg na niespełnienie przez produkt albo usługę wymogów dostępności, wymagany przez wchodzącą w tym dniu w życie ustawę o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

CELE SZKOLENIA:

Celem szkolenia jest omówienie zasad składania skarg na niezapewnienie wymogów dostępności, sposobu i miejsca informowania konsumentów o tym trybie, odróżniania skarg od innych form zgłoszeń, w tym reklamacyjnych oraz zasad udzielania odpowiedzi i pouczeń dla konsumentów (nota prawna).

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:

Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną jednolite zasady działania banków opracowane przez Grupę roboczą przy ZBP oraz omówione zostaną proponowane treści udzielanych odpowiedzi i pouczeń prawnych.

ADRESACI: pracownicy zajmujący się rozpatrywaniem zgłoszeń klientów, audytorzy, prawnicy, działy zgodności, dyrektorzy placówek

PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.

CENA: 290 zł / osoba brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 12.30 – 15.30

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

I. Zasady przygotowania przez bank informacji o zasadach składania skarg na niespełnienie przez produkt albo usługę wymogów dostępności:

1. Dlaczego nie jest potrzebne przygotowanie nowej procedury skargowej?

2. Gdzie umieścić informacje o trybie skargowym?:

a) strona internetowa,

b) lokale banku,

c) regulaminy.

3. Treść informacji o trybie skargowym – uzgodnienia ZBP, oczekiwania nadzorców.

4. Jakie są formy złożenia skargi:

a) na piśmie,

b) ustnie,

c) w formie elektronicznej,

d) skargi telefoniczne – czy bank może zastosować wyłączenia i kiedy?

5. Czy bank powinien przekazać klientowi potwierdzenie przyjęcia skargi –

forma i treść.

II. Pojęcie skargi – jak ją odróżnić od innych zgłoszeń?

1. Kto ma prawo złożenia skargi na niezapewnianie spełniania

wymagań dostępności przez produkt albo usługę – pojęcie

konsumenta.

2. Jakich usług może dotyczyć skarga?

3. Jakich produktów może dotyczyć skarga?

4. Jaki jest termin na zgłoszenie skargi?

5. Czy konsument może wycofać skargę?

III. Wymogi formalne skargi i skutki ich braku:

1. Obligatoryjne elementy skargi.

2. Fakultatywne elementy skargi.

3. Czy należy wzywać do uzupełnienia braków formalnych skargi?

4. Czy bank może przetwarzać dane zgłaszającego skargę jeśli skargę składa nie klient banku?

5. Nowość – pozostawienie skargi bez rozpoznania.

IV. Problematyk zgłoszeń „mieszanych” – jak je kwalifikować i udzielać odpowiedzi?:

1. Klient składa reklamację i skargę.

2. Konsument składa reklamację i skargę.

3. Klient składa w 1 piśmie reklamację i skargę.

4. Zgłoszenia dotyczące produktów nie będących własnością banku, z których konsument korzysta w związku z oferowaną przez bank usługą.

V. Zasady rozpatrywania skarg przez bank:

1. Czy różne rodzaje zgłoszeń (reklamacje/skargi/inne) mogą być rozpatrywane przez tę samą jednostkę organizacyjną banku?

2. Formy udzielenia odpowiedzi na skargi – czy bank ma możliwość wyłączenia którejś z form, w oparciu o jakie przesłanki?

3. Terminy rozpatrzenia – czy uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. akt III CZP 113/17 znajdzie tu zastosowanie?

4. Jakie elementy powinna zawierać odpowiedź na skargę?

5. Pouczenia prawne – czy i do kogo konsument może się odwołać?

6. Czy skargi powinny być uwzględniane w sprawozdaniu rocznym dla Rzecznika Finansowego dotyczącym reklamacji?

VI. Treść odpowiedzi na poszczególne skargi – propozycje:

1. Pozostawienie skargi bez rozpoznania – treść odpowiedzi banku w przypadku:

a) braku obligatoryjnych elementów skargi,

b) gdy skarga nie dotyczy usługi objętej wymogiem dostępności,

c) gdy skarga w części dotyczy usługi nieobjętej wymogiem dostępności, np. umowy ubezpieczenia,

d) gdy skarga nie dotyczy produktu objętego wymogiem dostępności,

e) gdy skarga dotyczy braku dostępności architektonicznej.

2. Skarga dotyczy umowy bankowości detalicznej:

a) zawartej przed dniem 28 czerwca 2025 roku,

b) zawartej po dniu 28 czerwca 2025 roku,

c) zawartej przed dniem 28 czerwca 2025 roku i aneksowanej po tej dacie,

d) w której bank skorzystał z ustawowych wyłączeń.

3. Skarga dotyczy produktu, za pomocą którego bank:

a) świadczył usługę przed dniem 28 czerwca 2025 roku,

b) świadczył usługę po dniu 28 czerwca 2025 roku.

4. Skarga dotyczy braku/nieaktualnej informacji o dostępności architektonicznej.

5. Skarga jest zasadna.

6. Skarga jest niezasadna.

VII. Zawiadomienie o niespełnianiu przez produkt albo usługę wymagań dostępności (art. 67 ustawy)– zasady współpracy z organami nadzoru (Prezes PFRON, Rzecznik Finansowy).

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .