Data rozpoczęcia szkolenia:
25.04.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.
Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.
CELE SZKOLENIA:
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej.
ADRESACI: członkowie zarządów, dyrektorzy placówek bankowych, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, pracownicy rozpatrujący reklamacje, informatycy
PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.
CENA: 280 zł / osoba brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 12.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
I. Cel ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze:
1. Cel ustawy.
2. Ramy czasowe wdrażania przepisów.
3. Interpretacje grup roboczych Związku Banków Polskich jako pomoc we wdrożeniu regulacji.
3. Charakter obowiązku spełniania wymagań dostępności – jednorazowy czy ciągły?
4. Zasady działania banku w przypadku niespełnienia w ustawowym terminie wymogów dostępności.
5. Obowiązek szkoleniowy dla pracowników obsługi klienta.
II. Rodzaje usług i produktów bankowych objętych wymogami dostępności – zasady kwalifikowania do dalszych działań:
1. Pojęcie dostępności.
2. Rodzaje usług bankowych objętych wymogami dostępności:
a– rachunki bankowe,
b- usługi powiązane z rachunkiem płatniczym,
c- kredyty konsumenckie,
d- kredyty hipoteczne,
d- reklamacje i skargi na niespełnienie wymogów dostępności,
e- inne, np. ubezpieczenia.
3. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą – za dostępność jakich urządzeń służących do obsługi konsumentów odpowiada bank i w jakim zakresie?
III. Na czym polega zapewnienie wymogów dostępności przez bank – zasady kwalifikowania do dalszych działań:
1. Wymogi dotyczące poszczególnych produktów i usług:
a- wymogi dotyczące usług świadczonych w ramach kanału cyfrowego,
b- wymogi dotyczące usług świadczonych w placówkach bankowych.
2. Jak zapewnić zrozumiałość dokumentacji na poziomie B2 lub prostego języka – czy Porozumienie o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej zwolni bank z indywidualnego działania?
3. Analiza aktualnych regulacji czyli jak „nie wylać dziecka z kąpielą”.
IV. Dostępność architektoniczna – za co odpowiada bank?
1. Czy obowiązek przeprowadzenia analizy dostępności dotyczy każdej placówki banku (oddziały, filie, placówki partnerskie, punkty kasowe, urządzenia banku posadowione w urzędach).
2. Zasady dokonywania oceny.
3. Obowiązki informacyjne i ich ciągły charakter.
V. Obowiązki banku jako podmiotu gospodarczego:
1. Ocena zgodności usługi z wymaganiami dostępności – zasady przeprowadzenia analizy.
2. Jak wykorzystać dotychczasowe doświadczenia:
a- „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami w banku”,
b- art. 109 u.3-4 Prawa bankowego.
2. Kiedy można zastosować wyjątki i jak je udokumentować?
3. Obowiązki informacyjne banku:
a- konsumentów,
b- nadzorców.
4. Zasady działania banku w przypadku niespełnienia wymogów dostępności:
a- obowiązek informacyjny,
b- plan naprawczy,
c- termin naprawy.
VI. Nowy tryb dochodzenia praw przez konsumentów:
1. Nowy tryb skargowy:
a- czy skarga to reklamacja?
b- przygotowanie instrukcji składania skarg- gdzie ją zamieścić?
c- sposoby składania skarg,
d- terminy rozpatrzenia skarg i konsekwencje naruszenia terminu,
e- zakres rozpoznania i treść odpowiedzi,
f- pouczenia prawne.
2. Rzecznik Finansowy jako organ odwoławczy i nadzorczy – uprawnienia.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .