Data rozpoczęcia szkolenia:

01.04.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

09:00

Opis szkolenia:

W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.

Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank  oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.

CELE SZKOLENIA:

Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej.

ADRESACI: członkowie zarządów, dyrektorzy placówek bankowych, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, pracownicy rozpatrujący reklamacje, informatycy

PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.

CENA: 280 zł / osoba brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.00 – 12.00

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU.

I. Cel ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze:
1. Cel ustawy.
2. Ramy czasowe wdrażania przepisów.
3. Interpretacje grup roboczych Związku Banków Polskich jako pomoc we wdrożeniu regulacji.
3. Charakter obowiązku spełniania wymagań dostępności – jednorazowy czy ciągły?
4. Zasady działania banku w przypadku niespełnienia w ustawowym terminie wymogów dostępności.
5. Obowiązek szkoleniowy dla pracowników obsługi klienta.
II. Rodzaje usług i produktów bankowych objętych wymogami dostępności – zasady kwalifikowania do dalszych działań:
1. Pojęcie dostępności.
2. Rodzaje usług bankowych objętych wymogami dostępności:
a– rachunki bankowe,
b- usługi powiązane z rachunkiem płatniczym,
c- kredyty konsumenckie,
d- kredyty hipoteczne,
d- reklamacje i skargi na niespełnienie wymogów dostępności,
e- inne, np. ubezpieczenia.
3. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą – za dostępność jakich urządzeń służących do obsługi konsumentów odpowiada bank i w jakim zakresie?
III. Na czym polega zapewnienie wymogów dostępności przez bank – zasady kwalifikowania do dalszych działań:
1. Wymogi dotyczące poszczególnych produktów i usług:
a- wymogi dotyczące usług świadczonych w ramach kanału cyfrowego,
b- wymogi dotyczące usług świadczonych w placówkach bankowych.
2. Jak zapewnić zrozumiałość dokumentacji na poziomie B2 lub prostego języka – czy Porozumienie o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej zwolni bank z indywidualnego działania?
3. Analiza aktualnych regulacji czyli jak „nie wylać dziecka z kąpielą”.
IV. Dostępność architektoniczna – za co odpowiada bank?
1. Czy obowiązek przeprowadzenia analizy dostępności dotyczy każdej placówki banku (oddziały, filie, placówki partnerskie, punkty kasowe, urządzenia banku posadowione w urzędach).
2. Zasady dokonywania oceny.
3. Obowiązki informacyjne i ich ciągły charakter.
V. Obowiązki banku jako podmiotu gospodarczego:
1. Ocena zgodności usługi z wymaganiami dostępności – zasady przeprowadzenia analizy.
2. Jak wykorzystać dotychczasowe doświadczenia:
a- „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami w banku”,
b- art. 109 u.3-4 Prawa bankowego.
2. Kiedy można zastosować wyjątki i jak je udokumentować?
3. Obowiązki informacyjne banku:
a- konsumentów,
b- nadzorców.
4. Zasady działania banku w przypadku niespełnienia wymogów dostępności:
a- obowiązek informacyjny,
b- plan naprawczy,
c- termin naprawy.
VI. Nowy tryb dochodzenia praw przez konsumentów:
1. Nowy tryb skargowy:
a- czy skarga to reklamacja?
b- przygotowanie instrukcji składania skarg- gdzie ją zamieścić?
c- sposoby składania skarg,
d- terminy rozpatrzenia skarg i konsekwencje naruszenia terminu,
e- zakres rozpoznania i treść odpowiedzi,
f- pouczenia prawne.
2. Rzecznik Finansowy jako organ odwoławczy i nadzorczy – uprawnienia.

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .