Data rozpoczęcia szkolenia:

07.07.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

12:30

Opis szkolenia:

Jednym z zasadniczych etapów prawidłowego wdrożenia w bankach  tzw. „ustawy o dostępności”, która wejdzie w życie w dniu 28 czerwca 2025 roku, jest przeszkolenie pracowników z zasad obsługi klientów – osób z niepełnosprawnościami. Jest ono wymagane przez nadzorcę– Rzecznika Finansowego dla  pracowników obsługi klientów i zalecane dla pozostałych pracowników – twórców usług dla konsumentów, informatyków, prawników, audytorów, pracowników działu zgodności, a także zarządów banków i rad nadzorczych. Dostępność wpisuje się bowiem w misję i strategię banku, a wyniki bieżących analiz stanu dostępności we wszystkich aspektach działania banku będą uwzględniane w politykach, procedurach i planach zakupowych.

CELE SZKOLENIA:

Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną cele działań dostępnościowych oraz praktyczne metody identyfikacji osób z niepełnosprawnościami słuchu, mowy, wzroku, ruchu, niepełnosprawności intelektualnej oraz sposób obsługi tych klientów. Omówione zostaną także zasady komunikacji i składania dyspozycji przez te osoby oraz udogodnienia znajdujące się w   placówkach bankowych i bankomatach.

ADRESACI: członkowie zarządów i rad nadzorczych, dyrektorzy placówek, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, osoby rozpatrujące reklamacje i skargi na brak dostępności, wszyscy pracownicy obsługi klienta

PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.

CENA: 290 zł / osoba brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 12.30 – 15.30

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

I. Czym jest dostępność dla osób z niepełnosprawnością?
1. Pojęcie osoby z niepełnosprawnością.
2. Pojęcie dostępności.
3. Rodzaje usług bankowych objętych wymogami dostępności.
4. Rodzaje produktów objętych wymogami dostępności.
5. Dostępność a inne obowiązki pracownika obsługi, np. obowiązek zachowania tajemnicy bankowej, bezpieczeństwo transakcji.
6. Gdzie klient znajdzie informację o przygotowanych przez bank udogodnieniach:
a) strona internetowa,
b) placówki banku – sposób informowania.
6. Kiedy i jak klient może złożyć skargę na niezapewnienie wymagań dostępności?
II. Rodzaje niepełnosprawności, zasady ich rozpoznania oraz sposób obsługi w placówce bankowej:
1. Osoby z niepełnosprawnością ruchu:
a) jak będą oznakowane i opisane placówki banku?
b) z jakich udogodnień mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnością ruchu?
c) możliwość obsługi klienta poza placówką banku.
2. Osoby starsze:
a) zasady obsługi osób starszych z uwzględnieniem norm kulturowych,
b) z jakich udogodnień mogą skorzystać osoby starsze, np. lupy, ramki do podpisu.
3. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną:
a) jak rozpoznać niepełnosprawność intelektualną?
b) sposób komunikacji z klientem – czego nie należy robić?
c) sposoby składania dyspozycji.
4. Osoby z niepełnosprawnością wzroku – niewidome i słabowidzące:
a) jak się zachować w towarzystwie niewidomego?
b) sposoby alternatywnej komunikacji i zasady składania dyspozycji przez osoby niewidome.
c) możliwość zamówienia wzorców i ogólnych informacji w języku Braile’a.
d) jak postępować z psem przewodnikiem – uprawnienia pracownika banku.
5. Osoby z niepełnosprawnością słuchu i mowy:
a) jak rozpoznać niepełnosprawność słuchu?
b) jak stworzyć prawidłowe warunki rozmowy i składania dyspozycji?
c) Polski Język Migowy,
d) jak zwracać się w pismach kierowanych przez bank do osób z niepełnosprawnością słuchu?
6. Inne niepełnosprawności, np. obsługa cudzoziemców.
III. Sposób obsługi bankomatów/wpłatomatów przez osoby z niepełnosprawnościami:
1. Jak będą oznakowane i opisane bankomaty?
2. Gdzie klienci znajdą informację o bankomatach i ich dostępności?
3. Jakie informacje powinien otrzymać konsument w banku w przypadku niedziałającego urządzenia.

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .