Data rozpoczęcia szkolenia:

03.06.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

10:00

Opis szkolenia:

Świadectwo pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów związanych z zatrudnieniem – potwierdza ono m.in. staż pracy do ustalenia uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy czy też przyszłych świadczeń o charakterze emerytalno-rentowym. Mimo, że jest to dokument dosyć dobrze znany osobom zajmującym się sprawami kadrowymi to jednak często jego sporządzanie budzi wątpliwości, a nawet popełniane są błędy przy jego wypełnianiu.

CEL SZKOLENIA: Na szkoleniu zostaną omówione  zasady wypełniania świadectwa pracy „krok po kroku”, wyjaśnimy jak należy sporządzać korektę świadectwa pracy jeżeli dokument ten zostanie sporządzony nieprawidłowo.

Elementem szkolenia będzie także przypomnienie obowiązujących przepisów w zakresie przechowywania i wydawania dokumentacji pracowniczej, a także ustalania okresów przechowywania dokumentacji pracowniczej.

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:

  • poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu sporządzania i korygowania świadectwa pracy a także przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • podniesienie kompetencji pracowników odpowiedzialnych za obsługę kadrową.

ADRESACI: Szkolenie przeznaczone jest dla osób zajmujących się problematyką kadrową, zatrudnionych w działach kadr.

PROWADZĄCA: KATARZYNA SOBIESZCZAŃSKA – niezależny ekspert i doradca ds. ZUS, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych i programu Płatnik świadczący usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracownik kancelarii prawnych. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 17-letnim doświadczeniem. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z największych banków w Polsce. Od kilku lat prowadząca szkolenia i wspierająca firmy w zakresie spraw kadrowo-płacowych, w szczególności ubezpieczeń społecznych. Swoje szkolenia opiera na praktyce i doświadczeniu. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Ubezpieczeń w SGH w Warszawie i Prawa Pracy na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych, prawa pracy oraz obsługi programu Płatnik na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu i w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

CENA: 310 zł/osoba brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 10.00 – 14.00

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU.

I. Świadectwo pracy w praktyce – najczęstsze błędy pracodawców.
1. Akty prawne regulujące zasady wydawania i sporządzania świadectwa pracy – wzór świadectwa pracy obowiązujący w 2025r.
2. Obowiązek wystawienia świadectwa pracy w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy – konsekwencje niewydania świadectwa pracy. Wniosek do sądu pracy.
3. Wystawianie świadectwa pracy na wniosek pracownika.
4. Termin przekazania świadectwa pracy pracownikowi – odstępstwa od terminu ustawowego i sankcje dla pracodawcy za niewydanie świadectwa w terminie.
5. Sposoby przekazywania i dostarczania świadectwa pracy – co w przypadku nieodebrania świadectwa pracy przez byłego pracownika? Czy pracodawca zobowiązany jest posiadać potwierdzenie, że pracownik odebrał świadectwo pracy?
6. Zasady wydawania świadectwa pracy osobie upoważnionej i spadkobiercom – sporządzanie świadectwa pracy w przypadku śmierci pracownika.
7. Zasady wypełniania świadectwa pracy „krok po kroku” – najczęstsze wątpliwości i błędy przy wypełnianiu świadectwa pracy – przykładowe zapisy:
• dane pracodawcy umieszczane na świadectwie pracy – czy w świadectwie pracy pracodawca ma obowiązek podawania numeru PKD?
• czy świadectwo pracy musi zawierać pieczątkę pracodawcy?
• jaką datę sporządzenia należy umieszczać na świadectwie pracy w przypadku np. korygowania świadectwa?
• informacje umieszczane w świadectwie pracy, jeżeli pracodawca przejął pracownika na podstawie art.231 k.p.,
• rozwiązanie a wygaśnięcie stosunku pracy – tryby rozwiązania stosunku pracy w treści świadectwa pracy,
• skrócenie okresu wypowiedzenia,
• zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej,
• urlop bezpłatny w świadectwie pracy – czy jest to okres nieskładkowy?
• informacja o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego i wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,
• wykazywanie urlopów z tytułu rodzicielstwa w świadectwie pracy – co z urlopem macierzyńskim i nowym uzupełniającym urlopem macierzyńskim?
• korzystanie z ochrony stosunku pracy – art. 1868 § 1 pkt 2 k.p.,
• okazjonalna praca zdalna,
• informacja o okresach za które zostało wypłacone wynagrodzenie chorobowe, zasiłki i świadczenie rehabilitacyjne – okresy nieskładkowe i nieusprawiedliwionej nieobecności pracownika a treść świadectwa pracy,
• informacja o odbywaniu czynnej służby wojskowej i ćwiczeniach wojskowych,
• praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
• informacja o dodatkowym urlopie lub innych świadczeniach wykorzystanych przez pracownika,
• jakie dodatkowe informacje mogą zostać umieszczone w ust.8 świadectwa pracy?
• kto może podpisać świadectwo pracy?
8. Prawo pracownika do wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy.
9. Korygowanie świadectwa pracy – kiedy pracodawca ma obowiązek usunąć z akt osobowych i zniszczyć uprzednio wydane świadectwo pracy?
10. Wydawanie świadectwa pracy w przypadku zawarcia lub zatwierdzenia ugody przez sąd.
11. Zgubienie świadectwa pracy przez pracownika – sporządzanie duplikatu a wydawanie kopii świadectwa pracy.
II. Formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej i jej przechowywanie.
1. Co stanowi „dokumentację pracowniczą”? – rodzaje dokumentacji pracowniczej.
2. Forma papierowa a forma elektroniczna – różnice. Obowiązki pracodawców w zakresie przechowywania dokumentacji pracowniczej.
3. Jak zmienić formę prowadzenia dokumentacji z papierowej na elektroniczną i odwrotnie? Czy prowadząc dokumentację w formie elektronicznej można powrócić do formy papierowej?
4. W jaki sposób należy przechowywać dokumentację pracowniczą prowadzoną w formie papierowej a jakie zasady przechowywania obowiązują formę elektroniczną?
5. Obowiązek poinformowania pracowników ( i byłych pracowników) o zmianie metody prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej – przykładowy wzór informacji dla pracownika.
6. Termin i forma wydania pracownikowi (byłemu pracownikowi, członkom rodziny byłego pracownika) dokumentacji prowadzonej w dotychczasowej formie. Możliwość zniszczenia dokumentacji.
III. Okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej.
1.Kiedy okres przechowywania dokumentacji wynosi lat 10 a kiedy aż 50? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby okres przechowywania dokumentacji pracowniczej wynosił tylko 10 lat?
2. Jak prawidłowo ustalić termin przechowywania dokumentacji pracowniczej dla konkretnego pracownika?
3. Ustalanie terminu przechowywania dokumentacji pracowniczej przy ponownym zatrudnieniu pracownika.
4. Sankcje grożące pracodawcy za nieprzechowywanie dokumentacji pracowniczej przez obowiązujący okres.
IV. Obowiązek wydawania informacji o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej zwalnianemu pracownikowi – wzór informacji dla pracownika.
V. Wydawanie pracownikowi dokumentacji pracowniczej i niszczenie dokumentacji pracowniczej.
1. Zasady wydawania pracownikowi kopii całej lub części dokumentacji pracowniczej – wzór wniosku pracownika.
2. Termin odbioru dokumentacji i możliwość zniszczenia dokumentacji.
3. Osoby uprawnione do odbioru dokumentacji pracowniczej w przypadku śmierci pracownika.
VI. Skracanie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej.
1. Oświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnych – ZUS OSW:
• zasady wypełniania oświadczenia ZUS OSW,
• czy płatnik składek może zmienić decyzję co do chęci złożenia raportów informacyjnych ZUS RIA?
2. Raport informacyjny ZUS RIA – przygotowanie raportu ZUS RIA za ubezpieczonych:
• Jakie informacje zawiera raport informacyjny ZUS RIA?
• Za jaki okres i w jakim terminie należy sporządzić raporty ZUS RIA?
• Czy za zleceniobiorców również należy złożyć w ZUS raporty ZUS RIA?
3. Konsekwencje złożenia oświadczenia ZUS OSW i niezłożenia dokumentów ZUS RIA za ubezpieczonych. Co w sytuacji, gdy płatnik nie złoży dokumentu ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych w wyznaczonym terminie?
4. Korygowanie błędów w raportach informacyjnych ZUS RIA.
5. Informacje przekazywane ubezpieczonym w związku ze skróceniem okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej:
• Obowiązki płatnika składek wobec pracownika i zleceniobiorcy za którego płatnik złoży raport ZUS RIA,
• Obowiązki informacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wobec ubezpieczonych za których płatnicy przesłali do ZUS raporty ZUS RIA.
VII. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.

 

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .