Data rozpoczęcia szkolenia:
29.09.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
CELE SZKOLENIA:
Przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu prawnego w zakresie rodzajów i zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków ze szczególnym uwzględnieniem zmian wynikających z projektu Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków. Zo Zmodyfikowane regulacje uwzględniają propozycje Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, m.in. dotyczące zmian w zakresie ekspozycji nieobsługiwanych, powstania systemów ochrony instytucjonalnej i zastosowanych przez nie instrumentów. Przykładowo, zmiany te dotyczą także: obniżenia progu tworzenia rezerw celowych na ryzyko związanych z ekspozycjami kredytowymi zaklasyfikowanymi do kategorii „normalne” i odpisów aktualizujących należności związane z ekspozycjami kredytowymi z 1,5 do 0,5 % oraz nowej wysokości wymaganego poziomu rezerw i odpisów dla kategorii „pod obserwacją”, „poniżej standardu” oraz „wątpliwe”.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się o planowanych zmianach w zakresie rezerw celowych w bankowości spółdzielczej.
ADRESACI: Uczestnicy szkolenia: główni księgowi, pracownicy księgowości, analitycy, specjaliści ds. rachunkowości/ sprawozdawczości
PROWADZĄCA: GRAŻYNA MACHULA – absolwentka SGH, trener z ponad 20-letnią praktyką w instytucjach finansowych w tym w KNF i bankowości, specjalista ds. rachunkowości, księgowości i controllingu, od 16 lat wykładowca w dziedzinie rachunkowości i rynku kapitałowego dla biegłych rewidentów, maklerów, doradców inwestycyjnych, opiniodawca na zlecenie organów państwowych regulacji prawnych w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości obowiązującej na rynku kapitałowym.
CENA: 290 zł brutto osoba
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 13.00
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
- Podstawy prawne, polityka rachunkowości, uwzględnienie regulacji Rozporządzenia nr 575/2013, projekt zmian Rozporządzenia z uwzględnieniem uzasadnienia wprowadzanych zmian;
- Inna klasyfikacja ekspozycji kredytowych, na podstawie modelu ryzyka kredytowego- stosowanie, wniosek;
- Kluczowe definicje w tym: ekspozycje kredytowe, rezerwy celowe, odpisy aktualizujące, nowe definicje dotyczące min. ekspozycji kredytowej restrukturyzowanej, ekspozycji kredytowej wobec osób fizycznych, ekspozycji zabezpieczonej hipotekami na nieruchomościach, kapitału Tier I, rozporządzenia nr 575/2013, systemu ochrony, zewnętrznej instytucji oceny wiarygodności kredytowej i zewnętrznych baz danych,
- Kategorie ekspozycji kredytowych – zasady tworzenia rezerw celowych i odpisów aktualizujących, w tym propozycje zmian- nowe progi i wysokości tworzenia ;
- Klasyfikacja ekspozycji kredytowych, charakterystyka przykłady dla banku spółdzielczego , zmiana klasyfikacji ekspozycji kredytowych np. w zakresie kategorii w sytuacji normalnej, zmiany w załączniku I: odnośnie zasad klasyfikacji w odniesieniu do terminowości i innych kryteriów np. niewykonanie zobowiązania, modyfikacji warunków umowy,
- Charakterystyka ekspozycji kredytowych pod obserwacją;
- Podstawę tworzenia rezerw celowych oraz odpisów aktualizujących należności, kwoty pomniejszeń – wymogi prawne, zasady, w tym zmiany: wymogów odnośnie wycen rzeczoznawcy, nowe kategorie pomniejszeń np. środki pieniężne na rachunku depozytowym Ministra Finansów, prawa własności papierów wartościowych (zmiany), gwarancji lub poręczenia, przelewu wierzytelności z akredytywy zabezpieczającej.
- Wpływ zastosowanej modyfikacji wynikającej ze zmiany warunków umowy, renegocjacji – nowe zagadnienie.
- Aktualizacja wartości, zasady rozwiązywania, częstotliwość przeglądu
- Kryteria klasyfikacji ekspozycji kredytowych: terminowość spłaty, ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej dłużnika ( mierniki ilościowe, jakościowe, ratingi)
- Zabezpieczenia ekspozycji kredytowych umożliwiające pomniejszenie podstawy tworzenia rezerw celowych oraz odpisów aktualizujących należności związanych z ekspozycjami kredytowymi- zmiany w Załączniku nr 2.
- Limity pomniejszenia ekspozycji kredytowej- Załącznik nr 3
- Konieczne zmiany w polityce rachunkowości banku.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .