Data rozpoczęcia szkolenia:

23.06.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

10:00

Opis szkolenia:

CEL SZKOLENIA:

· poznanie zasad prawidłowego prowadzenia dokumentacji w zakresie PPK,

· poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi programu PPK w zakładzie pracy.

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA: Na szkoleniu kompleksowo zostaną omówione wszystkie aspekty związane z prowadzeniem i obsługą programu PPK w zakładzie pracy. Jak prawidłowo należy prowadzić dokumentację z zakresu PPK, w tym wszystkie wnioski i oświadczenia, a także sposób naliczania wpłat do PPK i terminy odprowadzania wpłat do instytucji finansowej. Elementem szkolenia będzie również korygowanie naliczonych wpłat, a także sposób zwracania nienależnie otrzymanych wpłat przez instytucję finansową a także pracodawcę. Omówione zostaną błędy popełniane przez pracodawców w zakresie nieprawidłowego pobierania zaliczek na podatek od wpłat pracodawcy.

ADRESACI: Do udziału w naszym szkoleniu zapraszamy pracowników zajmujących się obsługą kadrową.

PROWADZĄCA: KATARZYNA SOBIESZCZAŃSKA – niezależny ekspert i doradca ds. ZUS, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych i programu Płatnik świadczący usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracownik kancelarii prawnych. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 17-letnim doświadczeniem. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z największych banków w Polsce. Od kilku lat prowadząca szkolenia i wspierająca firmy w zakresie spraw kadrowo-płacowych, w szczególności ubezpieczeń społecznych. Swoje szkolenia opiera na praktyce i doświadczeniu. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Ubezpieczeń w SGH w Warszawie i Prawa Pracy na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych, prawa pracy oraz obsługi programu Płatnik na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu i w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

CENA: 310 zł/os brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 10.00 – 14.00

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

I. Najczęstsze błędy pracodawców w zakresie obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych.

II. Obowiązki pracodawcy z zakresu PPK w przypadku zatrudnienia nowego pracownika.

1. Wypełnianie obowiązku informacyjnego z zakresu PPK:

a) jakie informacje należy przekazać osobie nowozatrudnionej?

b) w jakiej formie pracodawca powinien wypełnić obowiązek informacyjny?

c) w jakim terminie należy wypełnić obowiązek informacyjny?

2. Przyjmowanie wniosków związanych z uczestnictwem w PPK od osoby nowozatrudnionej.

III. Nowy pracownik jako uczestnik PPK – weryfikacja.

1. Formy zatrudnienia uprawniające do uczestnictwa w PPK.

2. Podleganie do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalno-rentowych ( zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

3. Weryfikowanie wieku osoby zatrudnionej – ustalanie trybu zawarcia umowy o prowadzenie PPK.

4. Weryfikacja okresu zatrudnienia uprawniającego do uczestnictwa w PPK.

IV. Zawieranie umowy o prowadzenie PPK dla osoby zatrudnionej

1. Termin zawierania umowy o prowadzenie.

2. Sposób ustalania terminu zawierania umowy o prowadzenie w praktyce – przykłady

V. Obowiązki pracodawcy, w przypadku zatrudnienia pracownika, który jest już członkiem PPK u innego pracodawcy – transfery.

1.Możliwość złożenia przez nowego pracownika oświadczenia o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK – termin składania oświadczenia pracodawcy.

2. Konsekwencje dla pracodawcy w przypadku złożenia oświadczenia przez pracownika – obowiązek transferowy. Jak prawidłowo przeprowadzić transfer?

VI. Rezygnacja z uczestnictwa w PPK – niezbędne warunki, dokumentacja i terminy. 1. Rezygnacja z uczestnictwa w PPK przez osobę nowozatrudnioną. 2. Rezygnacja z uczestnictwa w PPK pracownika dla którego pracodawca zawarł już umowę o prowadzenie – skutki złożenia deklaracji z rezygnacją z dokonywania wpłat. 3. Powtórne przystąpienie do PPK po złożeniu deklaracji o rezygnacji. 4. Ponowny automatyczny zapis do PPK – tzw. „autozapis” po okresie 4 letnim.

VII. Obsługa wniosków z zakresu PPK składanych przez pracowników- uczestników PPK w trakcie zatrudnienia. Rodzaje wniosków i oświadczeń składnych przez uczestników PPK – formy wniosków, skutek prawny złożenia wniosku.

VIII. Obowiązki pracodawcy z zakresu PPK w przypadku ponownego zatrudnienia pracownika.

IX. Naliczanie wpłat do PPK na liście płac.

1. Wysokość wpłat do PPK i sposób ich finansowania. Możliwość obniżenia wpłaty podstawowej i deklaracja wpłaty dodatkowej.

2. Podstawa naliczenia wpłat do PPK.

3. Obliczanie i pobieranie wpłaty do PPK na liście płac.

4. Naliczanie i pobieranie zaliczki na podatek dochodowy od wpłaty pracodawcy – moment powstania przychodu – błędy w pobieraniu zaliczki na podatek.

5. Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia i w razie śmierci uczestnika PPK.

6. Termin odprowadzania wpłaty do instytucji finansowej.

X. Korygowanie błędnie naliczonych wpłat do PPK i rozliczanie wpłat nienależnych.

XI. Wykazywanie wpłat do PPK na raporcie rozliczeniowym ZUS RCA.

XII. Współpraca pracodawcy z instytucją finansową zarządzającą PPK.

XIII. Wpłata powitalna i dopłaty roczne.

XIV. Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie przeprowadzania kontroli PPK w zakładach pracy.

XV. Sankcje grożące pracodawcom w przypadku niewywiązywania się z obowiązków w zakresie PPK.

XVI. Planowane zmiany w PPK.

XVII. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .