Data rozpoczęcia szkolenia:
22.01.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
Zagadnienia prawne dotyczące sankcji darmowego (gratisowego) kredytu konsumenckiego mają istotne znaczenie dla banku. Na szkoleniu omówione będą m.in. przypadki naruszeń dotyczących niezachowania formy umowy o kredyt konsumencki, niezachowania przez kredytodawcę wymogów dotyczących wykonywania obowiązków informacyjnych, a także wątpliwości przy interpretacji regulacji art. 45 u.k.k. w odniesieniu do stanowisk doktryny, orzecznictwa sądów oraz praktyki.
CELE SZKOLENIA:
• omówienie regulacji prawnych dotyczących sankcji darmowego (gratisowego) kredytu konsumenckiego,
• wskazanie aspektów minimalizujących ryzyko banku przy wykonywaniu obowiązków informacyjnych wobec konsumentów-kredytobiorców kredytu konsumenckiego,
• dokonanie analizy dotyczącej przypadków naruszeń wskazanych w art. 45 u.k.k.,
• prezentacja zagadnień szczegółowych, interpretacji przepisów prawa w odniesieniu do przykładów praktyki przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów i stanowiska doktryny.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
• ograniczenie ryzyka pracowników banku w związku ze stosowaniem regulacji ustawowych dotyczących sankcji darmowego kredytu konsumenckiego,
• pogłębienie wiedzy w zakresie omawianej problematyki ze wskazaniem orzecznictwa sądów i poglądów doktryny,
• studium analityczne wybranych przykładów najczęściej dokonywanych naruszeń uprawnień konsumentów określonych przepisami ustawy o kredycie konsumenckim,
• utrwalenie pozyskanej wiedzy w celu wykorzystania w codziennej pracy zawodowej i unikania popełnianych błędów.
Adresaci: Osoby zarządzające bankami, pracownicy banków zajmujący się obsługą klientów kredytowych, kontrolerzy wewnętrzni, obsługa prawna.
PROWADZĄCY: ZDZISŁAW OSADA – radca prawny, Zastępca Dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, kierował Zespołem Ryzyka Operacyjnego i Zgodności w BFG, były dyrektor departamentów prawnych w Urzędzie KNF i NBP, doradca Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach bezpieczeństwa prawnego instytucji finansowych, w szczególności w zakresie stosunków umownych, tajemnic sektorowych, restrukturyzacji i przymusowej restrukturyzacji oraz bezpieczeństwa prawnego podmiotów krajowego systemu stabilności finansowej, jak również w problematyce praw konsumentów – klientów podmiotów rynku finansowego. Wieloletni współpracownik FRBS.
CENA: 280 zł/os brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 13.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
- Wymogi dla stosowania sankcji w umownych stosunkach kredytowych z konsumentami w przypadku naruszenia przepisów prawa określonych przepisami ustawy o kredycie konsumenckim:
- sankcje skuteczne, proporcjonalne i odstraszające,
- dyspozycja dyrektywy dla wykonania sankcjonowania kredytem darmowym w prawie krajowym.
- Cele i zadania sankcji darmowego kredytu konsumenckiego:
- wymogi dotyczące ochrony praw konsumenta do spełnienia przez kredytodawców,
- sankcja o charakterze cywilnoprawnym.
- Mechanizm stosowania sankcji darmowego kredytu konsumenckiego:
- aktywność konsumenta – kredytobiorcy,
- uprawnienie kredytobiorcy, który nabywa uprawnienia do zwrotu kredytu bez odsetek i innych kosztów należnych kredytodawcy,
- następstwo zwrotu kredytu – co do zasady – w terminie i w sposób ustalony w umowie,
- skutki wykonania uprawnień konsumenta.
- Katalog naruszeń wymogów formalnych określonych w art. 45 ust. 1 u.k.k. – analiza poszczególnych przypadków w odniesieniu do:
- wymogu zachowania formy umowy o kredyt konsumencki,
- obowiązków informacyjnych wobec konsumentów,
- Prowizja kredytodawcy za spłatę przez kredytobiorcę kredytu przed terminem:
- zastrzeżenie umowne,
- warunki ustawowe – ograniczenia wysokości prowizji i wymóg stosowania stałej stopy oprocentowania kredytu konsumenckiego.
- Rozliczenie całkowitego kosztu kredytu konsumenckiego przy zwrocie kredytu przez konsumenta wobec stosowania sankcji kredytu darmowego.
- Wykonanie umowy i ustawowy termin na skorzystanie z sankcji darmowego kredytu konsumenckiego:
- czasowe ograniczenie uprawnienia konsumenta do osiągnięcia sankcji kredytu darmowego,
- wykonanie umowy kredytu konsumenckiego.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .