Data rozpoczęcia szkolenia:
24.04.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
Problematyka kredytu konsumenckiego, najbardziej popularnego dedykowanego konsumentom kredytowego produktu bankowego, wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na występujące ryzyko prawne. Zagadnienia kluczowe: dotyczące wypełniania obowiązków informacyjnych, także w ofertach reklamowych, poprawnym badaniu zdolności kredytowej, formułowaniu nieabuzywnych zapisów umowy, właściwego kształtowania i rozliczania kosztów kredytu zwłaszcza pozaodsetkowych, wykonywania i skutków stosowania instytucji wypowiedzenia umowy, odstąpienia oraz sankcji kredytu darmowego – wymagają pogłębionej analizy w celu usunięcia występujących wątpliwości dotyczących stosowania przepisów prawa.
Poprawność przy stosowaniu prawa i szczególna staranność umożliwiają minimalizowanie ryzyka banku identyfikowanego na poszczególnych etapach: przedkontraktowym, kontraktowym i pokontraktowym.
CELE SZKOLENIA:
• omówienie wybranych regulacji prawnych kredytu konsumenckiego dotyczących kluczowych zagadnień niosących potencjalne ryzyko prawne w niewłaściwie zawiązywanych i kształtowanych stosunkach kontraktowych,
• zwrócenie szczególnej uwagi na wybrane zagadnienia o szczególnym znaczeniu dla konstruowania poprawnej relacji umownej banku z kredytobiorcą kredytu konsumenckiego, identyfikowane z punktu widzenia najczęściej występujących w praktyce naruszeń prawa,
• ocena skutków naruszeń praw konsumenta w stosunkach kontraktowych z konsumentami,
• wskazanie działań dla minimalizowania ryzyka banku przy stosowaniu prawa w zakresie działalności kredytowej.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
• ograniczenie ryzyka prawnego i potencjalnych strat banku wynikających z nieprawidłowego stosowania regulacji ustawowych dotyczących kredytu konsumenckiego, w szczególności dotyczących roszczeń konsumentów w zakresie możliwości stosowania sankcji kredytu darmowego,
• pogłębienie wiedzy w zakresie omawianej problematyki w kontekście uwag praktycznych obejmujących stosowanie rozwiązań instytucjonalnych zawartych w ustawie o kredycie konsumenckim i wyjaśnień wynikających z własnych doświadczeń zawodowych odnośnie bankowych umów kredytowych.
ADRESACI: Osoby zarządzające bankami, pracownicy banku zajmujący się udzielaniem kredytów, kontrolerzy wewnętrzni, obsługa prawna, osoby zajmujące się ryzkiem operacyjnym i oceną zgodności, marketingiem produktów bankowych.
PROWADZĄCY: ZDZISŁAW OSADA – radca prawny, Zastępca Dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, kierował Zespołem Ryzyka Operacyjnego i Zgodności w BFG, były dyrektor departamentów prawnych w Urzędzie KNF i NBP, doradca Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach bezpieczeństwa prawnego instytucji finansowych, w szczególności w zakresie stosunków umownych, tajemnic sektorowych, restrukturyzacji i przymusowej restrukturyzacji oraz bezpieczeństwa prawnego podmiotów krajowego systemu stabilności finansowej, jak również w problematyce praw konsumentów – klientów podmiotów rynku finansowego. Wieloletni współpracownik FRBS.
CENA: 290 zł/osoba brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 13.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
- Umowa o kredyt konsumencki:
- zakres pojęciowy,
- kwalifikacja rodzajowa stosunków obligacyjnych.
- Przedkontraktowe obowiązki informacyjne banku:
- reklama,
- asysta przedkontraktowa,
- projekt umowy,
- formularz informacyjny.
3) Ocena zdolności kredytowej:
- wymagania formalne udzielenia kredytu konsumenckiego,
- pojęcie zdolności kredytowej,
- sfera obowiązków stron w zakresie gromadzenia informacji z baz danych lub zbiorów danych kredytodawcy, dokumentów i informacji uzyskanych od konsumenta,
- ponowna ocena zdolności kredytowej
- odmowa udzielenia kredytu.
4) Umowa kredytu konsumenckiego:
- forma,
- wymagane elementy składowe.
5) Kształtowanie stosunku obligacyjnego banku z konsumentem i proces realizacji postanowień umownych:
- koszty kredytu,
- przekroczenie salda,
- zmiana wysokości oprocentowania.
6) Funkcja zabezpieczająca weksla i czeku – istota modyfikacji instrumentów.
7) Konsekwencje prawne i ekonomiczne:
- wypowiedzenia umowy kredytu konsumenckiego,
- spłaty kredytu przed terminem,
- odstąpienia od umowy przez konsumenta.
8) Sankcja kredytu darmowego:
- uwarunkowania formalne,
- skutki naruszeń postanowień ustawy.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .