Data rozpoczęcia szkolenia:
19.04.2021
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
Mimo funkcjonującej od 1 lipca 2016 roku regulacji dotyczącej tzw. „rachunków uśpionych” wciąż pojawiają się pytania banków i nadzorców o prawidłowość postępowania banku z umowami rachunków i kredytów po śmierci klientów. Problematyka rachunków uśpionych była w 2020 roku przedmiotem oceny Ministra Finansów, który zaproponował kierunki zmiany przepisów..
Cele i korzyści ze szkolenia:
- Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zasad postępowania ze środkami znajdującymi się na rachunku po śmierci jego posiadacza – konsumenta, rolnika i przedsiębiorcy oraz zasad informowania o środkach osób uprawnionych i gminy.
- Wskazane zostaną także terminy przedawnienia roszczeń poszczególnych osób uprawnionych do środków oraz zasady postępowania ze środkami z umów rozwiązanych przed dniem wejścia w życie ustawy.
- Podczas szkolenia omówione zostaną również zasady postępowania banku z umowami kredytów, terminy wymagalności roszczeń banków oraz sposoby ustalania ze spadkobiercami sposobu spłaty zadłużenia i zasady dochodzenia przez bank roszczeń z niespłaconych umów kredytowych.
Adresaci szkolenia:
- Zarządy banków, dyrektorzy oddziałów, audytorzy, osoby rozpatrujące reklamacje, pracownicy obsługujący umowy rachunków i kredytów.
Trener: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.
CENA: 160 zł
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 9.30 – 12.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
I. Zasady postępowania banku z rachunkami zmarłych klientów konsumentów – tzw. „rachunki uśpione”:
1. Definicja rachunku uśpionego.
2. Skutki rozwiązania umowy:
a) co oznacza „umowa rozwiązana ale nadal wiążąca”?
b) na jakim rachunku i jak długo przechowywać środki?
c) problem opłat za prowadzenie rachunku,
d) osoby uprawnione do wypłaty środków:
• spadkobierca,
• zapisobiorca,
• osoba ponosząca kosztów pogrzebu posiadacza rachunku,
• organy emerytalno-rentowe.
3. Zasady powiadamiania gminy o środkach pozostałych na rachunkach.
4. Egzekucja z rachunku bankowego po śmierci posiadacza rachunku – zasady działania banku.
5. Stanowiska nadzorców i wnioski z przeglądu ustawy dokonane przez Ministerstwo Finansów – proponowane kierunki zmian przepisów.
6. Zasady postępowania banku ze środkami z umów rozwiązanych przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. 1 lipca 2016 roku.
II. Zasady postępowania banku z rachunkami:
1. Klientów rolników po ich śmierci.
2. Klientów przedsiębiorców po ich śmierci – zasady współpracy z zarządcą sukcesyjnym.
III. Zasady postępowania banku z umowami kredytowymi:
1. Po śmierci klientów konsumentów i rolników.
2. Po śmierci klientów przedsiębiorców – zasady współpracy z zarządcą sukcesyjnym.
3. Wymagalność roszczeń kredytowych.
4. Zasady zawierania porozumień w sprawie spłaty zadłużenia kredytowego.
5. Zasady dochodzenia przez bank roszczeń z niespłaconych umów kredytowych.
IV. Terminy przedawnienia roszczeń poszczególnych uprawnionych do wypłaty środków
z rachunków oraz zobowiązanych do spłaty kredytu.
V. Zasady ujawniania osobom uprawnionym informacji stanowiących tajemnicę bankową:
1. Ujawnianie uprawnionym tajemnicy bankowej w zakresie:
a) umów depozytowych klientów konsumentów i rolników,
b) umów depozytowych klientów przedsiębiorców,
c) umów kredytowych klientów konsumentów i rolników,
d) umów kredytowych klientów przedsiębiorców,
e) pełnomocnikom,
f) problem rachunków dla małoletnich.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach zdalnych
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu zdalnym
Zgłoszenie na szkolenie zdalne
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia zdalnego
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia zdalnego
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia zdalnego
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej na adres e-mail szkoleniazdalne@frbs.org.pl na 2 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia on-line. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia Fundację Rozwoju Bankowości Spółdzielczej do wystawienia faktury wysokości 50% odpłatności za szkolenie. Brak oficjalnej rezygnacji przesłanej w formie pisemnej uprawnia Fundację do wystawienia faktury w wysokości pełnej, 100% odpłatności za szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za szkolenie zdalne następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez FRBS po zakończeniu szkolenia. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej i przesyłane na adres e-mail wskazany przez bank jako właściwy adres przesyłania faktur elektronicznych.