Data rozpoczęcia szkolenia:
16.10.2024
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
12:30
Opis szkolenia:
CEL SZKOLENIA:
Celem szkolenia przedstawienie krok po kroku prawidłowego przebiegu egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego i związanych z nią czynności wykonywanych przez bank oraz wyeliminowanie występujących nieprawidłowości.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
Uczestnicy szkolenia zostaną szczegółowo zaznajomieni z przypadkami wskazywanymi przez banki podczas szkoleń teoretycznych oraz przedstawione zostaną scenariusze możliwych działań banku, uwzględniające praktykę bankową oraz stanowisko sądów i nadzorców.
ADRESACI: zarządy banków i dyrektorzy oddziałów, pracownicy obsługi klienta, pracownicy zajmujący się wykonywaniem czynności związanych z reklamacjami, audytorzy, prawnicy.
PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.
CENA: 280 zł / osoba brutto
Każda kolejna osoba z banku – 250zł brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 12.30 – 15.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU.
I. Przepisy prawa i dobre praktyki związane z procesem reklamacyjnym dotyczącym usług finansowych.
II. Zasady składania reklamacji przez klientów banku:
1. Pojęcie reklamacji – analiza pisma klienta pod kątem spełnienia przesłanek reklamacji:
2. Uzupełnianie „braków” reklamacji a bieg terminu do rozpatrzenia reklamacji.
3. Wpływ „konsumeryzacji” na rozpatrywanie reklamacji.
III. Zasady rozpatrywania reklamacji przez bank:
1. Terminy rozpatrywania reklamacji i skutki ich niedochowania.
2. Terminy rozpatrywania reklamacji wprowadzone przez ustawę o usługach płatniczych.
3. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. akt III CZP 113/17 – konsekwencje naruszenia terminu udzielenia odpowiedzi.
4. Treść odpowiedzi na reklamację w przypadku jej uznania – analiza przypadków.
5. Treść odpowiedzi na reklamację w przypadku jej nieuznania – analiza przypadków.
6. Treść pouczeń prawnych.
IV. Reklamacje a inne zgłoszenia klientów wynikające z ustaw szczególnych – zasady ich procedowania:
1. Zgłoszenia naruszeń z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów: a – co zrobić gdy reklamacja/zgłoszenie wpłynie do banku w niewłaściwym trybie?
b- zasady postępowania z reklamacjami zgłaszanymi przez pracowników banku/byłych pracowników/kandydatów do pracy będących jednocześnie klientami banku,
c- jak zachować poufność w przypadku zakwalifikowania pisma reklamacyjnego jako zgłoszenia sygnalizacyjnego?
2. Skargi składane w trybie ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze – przygotowanie nowej procedury czy modyfikacja dotychczasowej?
a- skarga a reklamacja klienta banku,
b- sposoby składania skarg,
c- terminy rozpatrzenia,
d- zakres rozpoznania i treść odpowiedzi,
e- pouczenia prawne.
3. Rzecznik Finansowy jako organ odwoławczy.
4. Nadzór w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług – problemy praktyczne związane z wielością nadzorców:
a- tryb udzielania wyjaśnień,
b- uprawnienia Prezesa Zarządu PFRON,
c -uprawnienia Rzecznika Finansowego.
d – kary pieniężne za naruszenie obowiązków ustawowych.
5. Reklamacje a zgłoszenia z RODO– praktyczne wskazówki dotyczące należytej kwalifikacji pisma klienta banku.
6. Jak długo przechowywać w banku dokumentację reklamacyjną?
V. Terminy przedawnienia roszczeń i wygaśnięcia roszczenia– konsekwencje dla bytu reklamacji/innego zgłoszenia – proponowana treść odpowiedzi kierowanej do klienta.
VI. Nowa procedura dochodzenia roszczeń w postępowaniu grupowym w sprawach o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów oraz z tytułu odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania umownego:
1. Cel regulacji.
2. Kiedy może zostać wszczęte postępowanie w trybie ustawy z dnia 24 lipca 2024 roku o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw – analiza przypadków.
3. Czego mogą domagać się konsumenci od banku?
4. „Podmiot upoważniony” – czyli kto może działać w imieniu konsumentów?
5. Czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wziąć udział w postępowaniu i w jakim charakterze?
6. Tryb postępowania – jak przedstawiać fakty i dowody?
7. Możliwe rozstrzygnięcia i tryb odwoławczy dla banku.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .