Data rozpoczęcia szkolenia:
13.02.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
Problematyka transakcji płatniczych, usług płatniczych realizowanych przez banki na rzecz klientów stanowi niezwykle ważną sferę działalności każdego banku. Szkolenie wprowadza w prawne aspekty umowy rachunku płatniczego, jego kształtowanie i sferę odpowiedzialności banku za niewykonanie lub nienależyte wykonanie transakcji płatniczej. Prześledzenie transakcji polecenia przelewu, jak i polecenia zapłaty oddaje w pełni relacje transakcyjne pomiędzy wszystkimi ich uczestnikami. Istota autoryzacji, jej znaczenie i oddziaływanie na przebieg relacji między płatnikiem a bankiem prowadzącym rachunek generują bezpieczeństwo świadczonych usług a także sferę odpowiedzialności w przypadku zgłoszenia przez użytkownika nieautoryzowanej transakcji płatniczej.
CELE SZKOLENIA:
• omówienie regulacji prawnych dotyczących transakcji płatniczych z uwzględnieniem: polecenia przelewu i polecenia zapłaty jako typowych usług rozliczeń bezgotówkowych wykonywanych przez banki w kontekście normatywnie zakreślonych ram działania wyznaczonych ustawą o usługach płatniczych,
• przedstawienie sytuacji banku – dostawcy usług płatniczych w kontekście odpowiedzialności za realizację transakcji płatniczych oraz wymagań wzmożonego bezpieczeństwa przebiegu transakcji, w świetle zmian do ustawy o usługach płatniczych wynikających z implementacji dyrektywy PSD 2.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
• ograniczenie ryzyka i potencjalnych strat banku z nieprawidłowego stosowania regulacji ustawowych dotyczących świadczonych usług płatniczych, eliminacja potencjalnych błędów przy realizowaniu stosunku prawnego umowy rachunku bankowego w jego funkcjonalności prowadzenia rozliczeń bezgotówkowych,
• pogłębienie wiedzy w zakresie omawianej problematyki usług płatniczych wykonywanych przez banki ze wskazaniem orzecznictwa sądów i poglądów doktryny jak również wskazań praktycznych,
• zwrócenie szczególnej uwagi na aspekty bezpiecznego wykonywania transakcji płatniczych (znaczenie silnego uwierzytelnienia użytkownika) i odpowiedzialności banku jako dostawcy usług płatniczych w razie niewykonania lub nienależytego wykonania transakcji płatniczej.
ADRESACI: Osoby zarządzające bankami, pracownicy banków zajmujący się obsługą rachunków bankowych i rozliczeniami bezgotówkowymi, kontrolerzy wewnętrzni, obsługa prawna.
Prowadzący: ZDZISŁAW OSADA – radca prawny, Zastępca Dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, kierował Zespołem Ryzyka Operacyjnego i Zgodności w BFG, były dyrektor departamentów prawnych w Urzędzie KNF i NBP, doradca Prezesa Narodowego Banku Polskiego Specjalizuje się w zagadnieniach bezpieczeństwa prawnego instytucji finansowych, w szczególności w zakresie stosunków umownych, tajemnic sektorowych, restrukturyzacji i przymusowej restrukturyzacji oraz bezpieczeństwa prawnego podmiotów krajowego systemu stabilności finansowej, jak również w problematyce praw konsumentów – klientów podmiotów rynku finansowego. Wieloletni współpracownik FRBS.
CENA: 290 zł osoba/brutto
Każda kolejna osoba z banku 260 zł osoba/brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 13.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
- Usługi płatnicze świadczone przez banki – charakterystyka czynności operacyjnych w ramach rozliczeń bezgotówkowych.
- Rachunek bankowy – umowa ramowa – rachunek płatniczy.
- Obowiązki informacyjne banku – dostawcy usług płatniczych wobec użytkownika niebędącego konsumentem oraz konsumenta.
- Niedopełnienie obowiązku banku przekazania informacji klientowi banku – konsekwencje prawne,
- Kształtowanie stosunku prawnego w ramach umowy ramowej (zmiana postanowień umownych, wypowiedzenie umowy przez użytkownika oraz przez bank – dostawcę).
- Autoryzacja zleceń płatniczych – wycofanie zgody.
- Nieautoryzowane transakcje płatnicze – zgłoszenie, realizacja zasady D+1, ciężar dowodu.
- Odmowa wykonania autoryzowanego zlecenia płatniczego – wyjątki.
- Rozliczenia bezgotówkowe realizowane przez bank w kategoriach świadczonych usług płatniczych:
- polecenie przelewu,
- polecenie zapłaty.
- Aspekty czynnościowe transakcji płatniczej po stronie banku:
- otrzymanie zlecenia płatniczego,
- uznanie rachunku płatniczego dostawcy odbiorcy – terminy realizacji,
- identyfikacja transakcji płatniczej,
- unikatowy identyfikator – znaczenie,
- informacje dotyczące odbiorcy,
- informacje o dacie otrzymania zlecenia płatniczego.
- Przesłanki i zakres odpowiedzialności banku za niewykonanie lub nienależyte wykonanie transakcji płatniczej jako:
- dostawcy płatnika,
- dostawcy odbiorcy.
- Niezbędne działania banku jako dostawcy usług płatniczych podejmowane w razie błędnie zleconego polecenia przelewu, działania banku – dostawcy odbiorcy, możliwości odzyskania kwoty błędnego zlecenia płatniczego.
- Bezpieczeństwo świadczenia usług płatniczych przez bank – mechanizmy kontroli i obowiązki informacyjne banku dotyczące incydentów.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .