Data rozpoczęcia szkolenia:

05.02.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

09:30

Opis szkolenia:

Problematyka niewykonanych, nienależycie wykonanych transakcji płatniczych rodzi dużo istotnych problemów natury praktycznej. Te, tak istotne dla praktyki banku zagadnienia jak również dotyczące odpowiedzialności banku za niewykonane, nienależycie wykonywane transakcje płatnicze, działania banku podejmowane w celu odzyskania środków pieniężnych klienta, który błędnie wskazał unikatowy identyfikator są przedmiotem pogłębionej refleksji autora, którymi chciałby się z Państwem podzielić.

CELE SZKOLENIA:

– prezentacja wiedzy i doświadczeń praktycznych w zakresie problematyki niewykonanych, nienależycie wykonanych  transakcji płatniczych w kontekście zasad odpowiedzialności,

– wskazanie prawidłowego zachowania banku w przypadku zgłoszenia przez płatnika niewykonania, nienależytego wykonania transakcji płatniczej – analiza przypadków i występującego ryzyka,

– analiza prawna wybranych przykładów niewykonanych, nienależycie wykonanych  transakcji płatniczych zgłaszanych przez użytkowników – reakcja banku – dostawcy usług płatniczych   – studium zdarzeń praktycznych,

– analiza działań banku podejmowanych w przypadku zgłoszenia przez płatnika informacji o transakcji wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora,

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:

– ograniczenie ryzyka i potencjalnych strat banku z nieprawidłowego stosowania i interpretacji regulacji ustawowych dotyczących wykonywania transakcji płatniczych,

– pogłębienie wiedzy w zakresie omawianej problematyki niewykonanych, nienależycie wykonanych transakcji płatniczych  z analizą przykładów z praktyki pogłębioną orzecznictwem sądów i poglądami doktryny,

– utrwalenie wiedzy dotyczącej postępowania banku w sytuacji kwestionowania transakcji przez klienta jako niewykonanej, nienależycie wykonanej.

Adresaci szkolenia:
Osoby zarządzające bankami, pracownicy banku zajmujący się obsługą rachunków bankowych klientów, bankowością elektroniczną,  kontrolerzy wewnętrzni, obsługa prawna

Prowadzący: ZDZISŁAW OSADA – radca prawny, Zastępca Dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, kierował Zespołem Ryzyka Operacyjnego i Zgodności w BFG, były dyrektor departamentów prawnych w Urzędzie KNF i NBP, doradca Prezesa Narodowego Banku Polskiego Specjalizuje się w zagadnieniach  bezpieczeństwa  prawnego  instytucji  finansowych, w  szczególności w zakresie stosunków umownych, tajemnic sektorowych, restrukturyzacji i przymusowej restrukturyzacji oraz bezpieczeństwa prawnego podmiotów krajowego systemu stabilności finansowej, jak również w problematyce praw konsumentów – klientów podmiotów rynku finansowego. Wieloletni współpracownik FRBS.

CENA: 290 zł/os brutto

Każda kolejna osoba z banku – 260 zł brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 13.30

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

1) Zlecenie płatnicze, transfer środków pieniężnych:
– skutki otrzymania zlecenia przez bank,
2) Przesłanki prawidłowego wykonania transakcji płatniczej;
– ocena prawidłowości wykonania transakcji,
– kryterium należytej staranności,
3) Zakres informacji udzielanych użytkownikowi przez dostawcę usług płatniczych.

4) Użycie nieprawidłowego unikatowego identyfikatora przez użytkownika – konsekwencje dla realizacji transakcji płatniczej,
– unikatowy identyfikator – definicja normatywna, możliwości,
– działania banków w celu odzyskania kwoty transakcji płatniczej,
– udostępnienie płatnikowi danych w celu umożliwienia dochodzenia kwoty transakcji
płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora.
5) Odpowiedzialność dostawców usług płatniczych za niewykonanie lub nienależycie wykonane transakcje płatnicze,
– gdy płatnik bezpośrednio bankowi składa zlecenie płatnicze,
– gdy zlecenie jest składane przez płatnika do dostawcy świadczącego usługę
inicjowania transakcji płatniczej,
6) Odpowiedzialność dostawcy odbiorcy za niewykonane lub nienależycie wykonane transakcje płatnicze:
– uznanie rachunku płatniczego odbiorcy,
– gdy zlecenie płatnicze jest inicjowane przez odbiorcę lub za jego pośrednictwem,
– przekazanie zlecenia płatniczego z opóźnieniem,
7) Sfera działań podejmowanych przez dostawców usług płatniczych w razie niewykonania lub nienależycie wykonywanej transakcji płatniczej:
– transakcja zainicjowana przez płatnika – niezwłoczne działania jego dostawcy w celu
prześledzenia transakcji płatniczej,
– transakcja zainicjowana przez odbiorcę lub za jego pośrednictwem – niezwłoczne
starania jego dostawcy w celu prześledzenia transakcji płatniczej,
8) Możliwość dodatkowych roszczeń użytkownika dochodzonych od dostawców usług płatniczych na zasadach ogólnych:
– odpowiedzialność kontraktowa,
– z tytułu czynu niedozwolonego,
9) Wyłączenie odpowiedzialności dostawcy usług płatniczych

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .