Data rozpoczęcia szkolenia:

24.02.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

10:00

Opis szkolenia:

Na pracodawcy, jako płatniku składek oraz zaliczek na podatek, ciąży  odpowiedzialność za dokonywanie prawidłowych naliczeń, a popełnione błędy mogą skutkować dodatkowym obciążeniem finansowym pracodawcy, jak również sankcjami przewidzianymi w obowiązujących przepisach.

CEL SZKOLENIA:

  • poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu korygowania wynagrodzeń, zasiłków, składek i podatku dochodowego,
  • podniesienie kompetencji osób odpowiedzialnych za naliczanie wynagrodzeń w celu ograniczenia konsekwencji dla pracodawcy w razie naruszenia przepisów prawa.

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:

Zagadnienia omawiane podczas naszego szkolenia będą uzupełniane o przykłady, które w praktyczny sposób zaprezentują w jaki sposób skorygować daną nieprawidłowość oraz jakie konsekwencje dla pracodawcy może oznaczać popełnienie danego błędu.

ADRESACI: Do udziału w naszym szkoleniu zapraszamy pracowników zajmujących się obsługą kadrowo-płacową, w szczególności naliczaniem listy płac.

PROWADZĄCA: KATARZYNA SOBIESZCZAŃSKA – niezależny ekspert i doradca ds. ZUS, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych i programu Płatnik świadczący usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracownik kancelarii prawnych. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 17-letnim doświadczeniem. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z największych banków w Polsce. Od kilku lat prowadząca szkolenia i wspierająca firmy w zakresie spraw kadrowo-płacowych, w szczególności ubezpieczeń społecznych. Swoje szkolenia opiera na praktyce i doświadczeniu. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Ubezpieczeń w SGH w Warszawie i Prawa Pracy na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych, prawa pracy oraz obsługi programu Płatnik na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu i w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

CENA: 310 zł/os brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 10.00 – 14.00

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

I. Najczęstsze przyczyny korygowania listy płac.
II. Konsekwencje korygowania wynagrodzenia – jakie skutki niesie ze sobą korekta wynagrodzenia lub zasiłku?
III. Korygowanie błędnie naliczonych wynagrodzeń i zasiłków na liście płac – konsekwencje składkowo-podatkowe.
1.Nadpłata wynagrodzenia – czy można odzyskać od pracownika lub zleceniobiorcy nadpłacone wynagrodzenie?
• nadpłata wynagrodzenia z powodu wpłynięcia zwolnienia po terminie wypłaty listy płac,
• nadpłata wynagrodzenia z powodu popełnienia błędu przez pracodawcę.
2. Niedopłata wynagrodzenia – konsekwencje dla pracodawcy.
3. Wypłacenie zasiłku w zawyżonej lub zaniżonej wysokości – błędne ustalenie podstawy zasiłkowej.
4. Wypłacenie wynagrodzenia chorobowego zamiast zasiłku chorobowego.
5. Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy – wypłata zasiłku lub wynagrodzenia chorobowego zamiast zasiłku wypadkowego.
6. Dopłata składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z umowy zlecenia w przypadku błędnego rozstrzygnięcia tzw. zbiegu ubezpieczeniowego,
• błędne oskładkowanie umowy zlecenia z winy zakładu pracy,
• błędne oskładkowanie umowy zlecenia z winy zleceniobiorcy.
7.Uznanie umowy o dzieło za umowę zlecenia.
8. Dopłata składek na skutek nieuwzględnienia przychodu w postawie wymiaru składek.
9.Nadpłata składek ZUS w wyniku przekroczenia tzw. trzydziestokrotności:
• sporządzenie korekty rozliczenia składek na liście płac,
• korygowanie dokumentów rozliczeniowych,
• obliczenie zaliczki na podatek,
• wyliczenie kwoty zwrotu dla ubezpieczonego.
10. Uznanie umowy zlecenia za umowę o pracę.
IV. Jak odzyskać niepotrącone składki od ubezpieczonego?
V. Skutki opłacenia składek ZUS za ubezpieczonego (pracownika, zleceniobiorcę) – interpretacje i stanowiska organów skarbowych.
VI. Korygowanie listy płac a korekta wpłaty do PPK:
• korygowanie błędnie naliczonej i pobranej od pracownika wpłaty do PPK,
• korygowanie nieprawidłowo wykazanej wpłaty do PPK na ZUS RCA .
VII. Wpływ błędnego rozstrzygnięcie zbiegu ubezpieczeniowego w umowie zlecenia na objęcie zleceniobiorcy programem PPK – problem niezawarcia umowy o prowadzenie i niepobrania należnych wpłat do PPK.
VIII. Rozliczanie skorygowanych wpłat do PPK w instytucji finansowej – nadpłaty i niedopłaty.
IX. Korygowanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS za okresy wsteczne po zmianach od 1 stycznia 2024r.
X. Zwrot nadpłaty składek z ZUS:
• sposoby rozliczania nadpłaty składek przez ZUS,
• prawo płatnika do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadpłaty na konto bankowe.
XI. Niedopłata zaliczki na podatek jako skutek korygowania wynagrodzenia lub zasiłku – w jaki sposób należy dokonać dopłaty podatku?
XII. Nadpłata zaliczki – rozliczenie i zwrot.
XIII. Korekty pobranych zaliczek na podatek a korygowanie PIT-11 i PIT-4R za ubiegłe lata.
XIV. Korekta błędnie pobranego podatku z umowy cywilnoprawnej do 200 zł – konsekwencje zmiany zaliczki na podatek zryczałtowany. Korekta PIT-8AR.
XV. Odpowiedzialność pracodawcy za błędne naliczenia wynagrodzeń, zasiłków i wpłat do PPK – sankcje.
XVI. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .