Data rozpoczęcia szkolenia:
24.02.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
10:00
Opis szkolenia:
Na pracodawcy, jako płatniku składek oraz zaliczek na podatek, ciąży odpowiedzialność za dokonywanie prawidłowych naliczeń, a popełnione błędy mogą skutkować dodatkowym obciążeniem finansowym pracodawcy, jak również sankcjami przewidzianymi w obowiązujących przepisach.
CEL SZKOLENIA:
- poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu korygowania wynagrodzeń, zasiłków, składek i podatku dochodowego,
- podniesienie kompetencji osób odpowiedzialnych za naliczanie wynagrodzeń w celu ograniczenia konsekwencji dla pracodawcy w razie naruszenia przepisów prawa.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
Zagadnienia omawiane podczas naszego szkolenia będą uzupełniane o przykłady, które w praktyczny sposób zaprezentują w jaki sposób skorygować daną nieprawidłowość oraz jakie konsekwencje dla pracodawcy może oznaczać popełnienie danego błędu.
ADRESACI: Do udziału w naszym szkoleniu zapraszamy pracowników zajmujących się obsługą kadrowo-płacową, w szczególności naliczaniem listy płac.
PROWADZĄCA: KATARZYNA SOBIESZCZAŃSKA – niezależny ekspert i doradca ds. ZUS, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych i programu Płatnik świadczący usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracownik kancelarii prawnych. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 17-letnim doświadczeniem. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z największych banków w Polsce. Od kilku lat prowadząca szkolenia i wspierająca firmy w zakresie spraw kadrowo-płacowych, w szczególności ubezpieczeń społecznych. Swoje szkolenia opiera na praktyce i doświadczeniu. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Ubezpieczeń w SGH w Warszawie i Prawa Pracy na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych, prawa pracy oraz obsługi programu Płatnik na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu i w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.
CENA: 310 zł/os brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 10.00 – 14.00
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
I. Najczęstsze przyczyny korygowania listy płac.
II. Konsekwencje korygowania wynagrodzenia – jakie skutki niesie ze sobą korekta wynagrodzenia lub zasiłku?
III. Korygowanie błędnie naliczonych wynagrodzeń i zasiłków na liście płac – konsekwencje składkowo-podatkowe.
1.Nadpłata wynagrodzenia – czy można odzyskać od pracownika lub zleceniobiorcy nadpłacone wynagrodzenie?
• nadpłata wynagrodzenia z powodu wpłynięcia zwolnienia po terminie wypłaty listy płac,
• nadpłata wynagrodzenia z powodu popełnienia błędu przez pracodawcę.
2. Niedopłata wynagrodzenia – konsekwencje dla pracodawcy.
3. Wypłacenie zasiłku w zawyżonej lub zaniżonej wysokości – błędne ustalenie podstawy zasiłkowej.
4. Wypłacenie wynagrodzenia chorobowego zamiast zasiłku chorobowego.
5. Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy – wypłata zasiłku lub wynagrodzenia chorobowego zamiast zasiłku wypadkowego.
6. Dopłata składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z umowy zlecenia w przypadku błędnego rozstrzygnięcia tzw. zbiegu ubezpieczeniowego,
• błędne oskładkowanie umowy zlecenia z winy zakładu pracy,
• błędne oskładkowanie umowy zlecenia z winy zleceniobiorcy.
7.Uznanie umowy o dzieło za umowę zlecenia.
8. Dopłata składek na skutek nieuwzględnienia przychodu w postawie wymiaru składek.
9.Nadpłata składek ZUS w wyniku przekroczenia tzw. trzydziestokrotności:
• sporządzenie korekty rozliczenia składek na liście płac,
• korygowanie dokumentów rozliczeniowych,
• obliczenie zaliczki na podatek,
• wyliczenie kwoty zwrotu dla ubezpieczonego.
10. Uznanie umowy zlecenia za umowę o pracę.
IV. Jak odzyskać niepotrącone składki od ubezpieczonego?
V. Skutki opłacenia składek ZUS za ubezpieczonego (pracownika, zleceniobiorcę) – interpretacje i stanowiska organów skarbowych.
VI. Korygowanie listy płac a korekta wpłaty do PPK:
• korygowanie błędnie naliczonej i pobranej od pracownika wpłaty do PPK,
• korygowanie nieprawidłowo wykazanej wpłaty do PPK na ZUS RCA .
VII. Wpływ błędnego rozstrzygnięcie zbiegu ubezpieczeniowego w umowie zlecenia na objęcie zleceniobiorcy programem PPK – problem niezawarcia umowy o prowadzenie i niepobrania należnych wpłat do PPK.
VIII. Rozliczanie skorygowanych wpłat do PPK w instytucji finansowej – nadpłaty i niedopłaty.
IX. Korygowanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS za okresy wsteczne po zmianach od 1 stycznia 2024r.
X. Zwrot nadpłaty składek z ZUS:
• sposoby rozliczania nadpłaty składek przez ZUS,
• prawo płatnika do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadpłaty na konto bankowe.
XI. Niedopłata zaliczki na podatek jako skutek korygowania wynagrodzenia lub zasiłku – w jaki sposób należy dokonać dopłaty podatku?
XII. Nadpłata zaliczki – rozliczenie i zwrot.
XIII. Korekty pobranych zaliczek na podatek a korygowanie PIT-11 i PIT-4R za ubiegłe lata.
XIV. Korekta błędnie pobranego podatku z umowy cywilnoprawnej do 200 zł – konsekwencje zmiany zaliczki na podatek zryczałtowany. Korekta PIT-8AR.
XV. Odpowiedzialność pracodawcy za błędne naliczenia wynagrodzeń, zasiłków i wpłat do PPK – sankcje.
XVI. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .