Data rozpoczęcia szkolenia:
09.02.2023
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
10:00
Opis szkolenia:
Błędy, które mogą zostać popełnione w procesie autozapisu, mogą skutkować nałożeniem wysokich sankcji na pracodawcę, jeżeli proces ten zostanie przeprowadzony nieprawidłowo. W przypadku powstania nieprawidłowości, wielu błędów nie można poprawić. Warto przygotować się do autozapisu, aby proces ten szczegółowo zaplanować, przeprowadzić go sprawnie i prawidłowo.
CELE SZKOLENIA:
- przygotowanie osób odpowiedzialnych za obsługę PPK do przeprowadzenia procesu autozapisu do PPK w I kwartale 2023r.,
- poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi programu PPK w zakładzie pracy.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
- Na szkoleniu zostanie szczegółowo omówiony proces autozapisu do PPK, który po raz pierwszy pracodawcy będą przeprowadzać w I kwartale 2023r. Prawidłowe przeprowadzenie tego procesu jest szczególnie ważne w związku z rozpoczęciem przez PIP kontroli w zakresie prawidłowego prowadzenia programu PPK przez pracodawców.
- Udział w szkoleniu będzie również okazją do wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z procesem autozapisu, a także zasygnalizowania problemów, które mogą się w tym okresie pojawić.
ADRESACI: Szkolenie przeznaczone jest dla osób zajmujących się problematyką kadrowo-płacową, zatrudnionych w działach kadr i płac, działach księgowości.
PROWADZĄCA: KATARZYNA SOBIESZCZAŃSKA – niezależny ekspert i doradca ds. ZUS, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych i programu Płatnik świadczący usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracownik kancelarii prawnych. Specjalista ds. kadr i płac z ponad 17-letnim doświadczeniem. Praktyk od lat zainteresowany tematyką związaną z ubezpieczeniami społecznymi. Przez ponad 5 lat osoba odpowiedzialna za sprawy ZUS w jednym z największych banków w Polsce. Od kilku lat prowadząca szkolenia i wspierająca firmy w zakresie spraw kadrowo-płacowych, w szczególności ubezpieczeń społecznych. Swoje szkolenia opiera na praktyce i doświadczeniu. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Ubezpieczeń w SGH w Warszawie i Prawa Pracy na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu ubezpieczeń społecznych, umów cywilnoprawnych, prawa pracy oraz obsługi programu Płatnik na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu i w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.
CENA: 290 zł osoba/brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 10.00 – 14.00
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
I. Autozapis do PPK w marcu/kwietniu 2023r.
1. Termin wdrożenia PPK w zakładzie pracy a obowiązek autozapisu w 2023r.
2. Kogo dotyczy autozapis do PPK? Czy proces autozapisu dotyczy wszystkich osób zatrudnionych?
3. Weryfikacja wieku osób zatrudnionych/uczestników PPK pod kątem autozapisu.
4. Autozapis a osoby w wieku 55+.
5. Autozapis a osoby, które ukończyły 70 r.ż. – złożenie wniosku o dokonywanie wpłat do PPK przez osobę, która ukończyła 70 lat.
6. Autozapis do PPK a osoba nowozatrudniona w I kwartale 2023r.
7. Autozapis a osoba długotrwale nieobecna (długotrwała choroba, urlop macierzyński i rodzicielski).
8. Obowiązek zapisania pracownika do PPK w procesie autozapisu a przebywanie pracownika na urlopie bezpłatnym.
9. Obowiązek informacyjny pracodawcy związany z autozapisem:
• termin w którym pracodawca jest zobowiązany wypełnić obowiązek informacyjny,
• skutki wypełnienia obowiązku informacyjnego znacznie przed terminem (w 2022r.),
• forma wypełnienia obowiązku informacyjnego,
• osoby wobec których należy wypełnić obowiązek informacyjny – co z osobami powyżej 55 r. ż.?
• wypełnienie obowiązku informacyjnego w stosunku do osób zatrudnionych na początku 2023r.,
• wypełnianie obowiązku informacyjnego w przypadku osób długotrwale nieobecnych,
• jakie informacje należy pracownikom przekazać, aby właściwie wypełnić obowiązek informacyjny nałożony ustawą o PPK?
• przykładowa forma wypełnienia obowiązku informacyjnego – wzór informacji dla pracowników,
• w jaki sposób dokumentować fakt wypełnienia obowiązku informacyjnego dla celów kontroli PIP?
II. Rezygnacja z dokonywania wpłat do PPK a autozapis w 2023r.
1. Termin obowiązywania dotychczas złożonych deklaracji z rezygnacją – do kiedy jest skuteczna poprzednia rezygnacja?
2. Od kiedy będzie stosowana nowa deklaracja z rezygnacją – maksymalny okres jej obowiązywania.
3. Od kiedy można przyjmować od pracowników deklaracje z rezygnacją na kolejny okres?
4. Z jaką datą najlepiej wypełnić deklaracje z rezygnacją?
5. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby deklaracja z rezygnacją miała moc prawną i była skuteczna? Kiedy deklaracja z rezygnacją nie będzie ważna?
6. Czy pracownik może wycofać deklarację z rezygnacją?
7. Zmieniony wzór deklaracji z rezygnacją z dokonywania wpłat do PPK od listopada 2022r.
III. Obowiązki pracodawcy w przypadku niezłożenia przez pracownika deklaracji z rezygnacją na kolejny 4-letni okres.
1. Niezłożenie nowej deklaracji z rezygnacją przez pracownika dla którego została już zawarta umowa o prowadzenie.
2. Niezłożenie nowej deklaracji z rezygnacją przez pracownika, który dotychczas nie był uczestnikiem PPK (obowiązek zawarcia umowy o prowadzenie – termin zawarcia umowy).
3. Autozapis do PPK a zmiana instytucji finansowej.
IV. Termin zawarcia umowy o prowadzenie dla osoby zatrudnionej, która złoży deklarację z rezygnacją w momencie autozapisu w 2023r., a następnie będzie chciała jednak dołączyć do programu PPK (np. złoży wniosek o dokonywanie wpłat do PPK).
V. Autozapis do PPK a pracownik zwolniony, zatrudniany ponownie po 1 kwietnia 2023r.
VI. Obowiązki pracodawcy wobec instytucji finansowej w związku z autozapisem.
1. Jakie informacje pracodawca zobowiązany jest przekazać instytucji finansowej w związku z autozapisem?
2. W jakiej formie i w jakim terminie informacje te powinny zostać przekazane instytucji finansowej?
VII. Mikroprzedsiębiorca, który był zwolniony z tworzenia PPK a autozapis w 2023r.
1. Jakie warunki musiał spełniać dotychczas mikroprzedsiębiorca, aby był zwolniony z tworzenia PPK?
2. Jakie działania w związku z autozapisem powinien podjąć mikroprzedsiębiorca w prowadzonym przez siebie zakładzie pracy?
3. Kiedy mikroprzedsiębiorca będzie nadal zwolniony z tworzenia PPK?
4. W jakim terminie mikroprzedsiębiorca musi utworzyć PPK, jeżeli nie będzie spełniał warunków do zwolnienia z tworzenia PPK w nowym okresie? Jak ustalić terminy na zawarcie umów o zarządzanie i prowadzenie? – przykład.
VIII. Autozapis do PPK a naliczanie pierwszych wpłat na liście płac w 2023r.
1. Kiedy należy naliczyć pierwszą wpłatę do PPK dla osoby objętej autozapisem?
2. Moment złożenia nowej deklaracji z rezygnacją a naliczenie pierwszej wpłaty? – przykłady.
3. Problemy praktyczne z naliczeniem wynagrodzeń wypłacanych na dzień 1 marca 2023r. – wypłata wynagrodzenia a złożenie nowej deklaracji z rezygnacją.
4. Naliczenie wpłaty do PPK po 28 lutego 2023r. a złożenie nowej deklaracji z rezygnacją po wypłacie wynagrodzenia – przykłady.
5. Wnioski związane z wysokością naliczanych wpłat do PPK złożone w poprzednim okresie a wysokość naliczanych wpłat do PPK po autozapisie.
6. Złożenie przez pracownika wniosku o dokonywanie wpłat do PPK po złożeniu nowej deklaracji z rezygnacją – kiedy należy naliczyć pierwszą wpłatę?
IX. Wypłaty wynagrodzenia po 28 lutego 2023r. dla pracowników zwolnionych przed 1 marca 2023r. – czy od takich wypłat należy pobrać wpłaty do PPK w związku z obowiązkiem autozapisem? („trzynastki”, premie roczne, wypłaty na 10-tego itp.).
X. Odprowadzenie do instytucji finansowej wpłat pobranych w marcu 2023r.
1. W jakim terminie należy odprowadzić wpłaty pobrane w marcu 2023r.?
2. Czy wpłaty pobrane w marcu 2023r. można od razu w tym samym miesiącu odprowadzić do instytucji finansowej?
3. Konsekwencje odprowadzenia wpłat pobranych w marcu 2023r. i przekazanych w tym samym miesiącu do instytucji finansowej.
XI. Korygowanie błędów popełnionych w procesie autozapisu.
1. Niepobranie pierwszej wpłaty w nowym okresie.
2. Niezawarcie umowy o prowadzenie przed dokonaniem pierwszej wpłaty.
3. Przekazanie do instytucji finansowej wpłaty mimo złożenia przez pracownika nowej deklaracji z rezygnacją.
4. Naliczenie wpłaty w nowym okresie w nieprawidłowej wysokości.
XII. Harmonogram działań podmiotu zatrudniającego w okresie autozapisu w 2023r. – zaplanowanie procesu.
XIII. Problemy pracodawców związane z procesem autozapisu w 2023r.
1. Brak możliwości wypełnienia obowiązku informacyjnego – pracownicy nieobecni.
2. Pracownik nieobecny a konieczność naliczenia pierwszej wpłaty.
3. Niezawarcie umowy o prowadzenie i nienaliczenie pierwszej wpłaty w nowym okresie.
4. Brak możliwości złożenia przez pracowników nowych deklaracji z rezygnacją przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w marcu 2023r.
5. Problemy zakładów pracy z dużą liczbą zatrudnionych (problem z dostarczeniem deklaracji z rezygnacją, duża ilość dokumentów do wprowadzenia do systemu kadrowo-płacowego itd.).
XIV. Sankcje dla pracodawców w związku z nieprawidłowym wypełnieniem obowiązków związanych z autozapisem do PPK.
XV. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia
Liczba miejsc jest ograniczona. O możliwości udziału decydować będzie kolejność zgłoszeń. Ze względu na ograniczenia techniczne, obowiązuje limit: jeden Pracownik Banku na jedno szkolenie w formie webinaru.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl na 2 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia on-line. W przypadku gdy pracownik Banku zapisze się na szkolenie, a następnie nie weźmie udziału w webinarze, Fundacja obciąży Bank kwotą 50 zł.