Data rozpoczęcia szkolenia:

27.05.2025

Godzina rozpoczęcia szkolenia:

09:30

Opis szkolenia:

W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.

Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank  oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.

CELE SZKOLENIA:

Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej.

ADRESACI: członkowie zarządów, dyrektorzy placówek bankowych, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, pracownicy rozpatrujący reklamacje, informatycy

PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.

CENA: 280 zł / osoba brutto

Plan szkolenia:

Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 12.30

UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU

I. Dostępność z punktu widzenia banku:
1. Rodzaje usług bankowych objętych ustawą – jak daleko sięga „świadczenie usług bankowości detalicznej” (reklamy, oferta, regulacje, reklamacje)?
2. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą –wyłączenia.
3. Za dostępność jakich produktów odpowiada bank – jak zabezpieczyć się dowodowo przed przyszłymi skargami konsumentów?

II. Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług:
1. Wymogi dostępności w ramach różnych kanałów dostępu do usług bankowych.
2. Wymogi dotyczące stron internetowych banku.
3. Jak przygotować się do wymogu dostępności językowej:
a- propozycje sporządzania wzorców umownych,
b- na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę?

III. Obowiązki banku:
1. Określenie harmonogramu wdrożenia regulacji.
2. Ocena zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności – proces jednorazowy czy stały?
3. Test zgodności.
4. Wyłączania spod wymogu dostępności – zasady dokonywania przez bank oceny.
5. Ustalenie zasad komunikacji z klientami – obowiązki informacyjne (forma i zakres).
6. Dostępność językowa – czyli jak zmienić dokumentację przekazywaną konsumentom, aby „nie wylać dziecka z kąpielą”?
7. Czy bank odpowiada za zapewnienie dostępności architektonicznej wszystkich placówek i jak prawidłowo informować klientów o braku dostępności architektonicznej?
8. Jak przygotować regulamin rozpatrywania skarg na niezapewnienie wymogów dostępności?
9. Przygotowanie do opracowania zasad współpracy z nadzorcami.

IV. Warto ustalić co już mamy?
1. Art. 109 u.3-4 Prawa bankowego – jak wykorzystać zebrane dane?
2. „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez bank” z 2019 roku opracowane przez ZBP – problem szkoleń dla personelu banku.
3. Na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę zmieniając materiały informacyjne i dokumentację przekazywaną konsumentom.

Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:

Beata Płatek  – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl

Zapisz się na szkolenie




    Zapisz się na szkolenie

    Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line

    Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać: 

      1. Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
      2. Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
        • 512 KB/sek dla dźwięku,
        • 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
      3. Wymagania sprzętowe:
        • Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
        • 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
      4. W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
      5. W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
      6. Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
      7. Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.

    Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.

    W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego  odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem  na szkolenie. Poniżej przykład: 

    Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line

    Zgłoszenie na szkolenie on-line

    Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną​ osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.

    Realizacja szkolenia on-line

    Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.

    Odwołanie szkolenia on-line

    W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.

    Rezygnacja ze szkolenia on-line

    Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .