Data rozpoczęcia szkolenia:
27.05.2025
Godzina rozpoczęcia szkolenia:
09:30
Opis szkolenia:
W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.
Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.
CELE SZKOLENIA:
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej.
ADRESACI: członkowie zarządów, dyrektorzy placówek bankowych, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, pracownicy rozpatrujący reklamacje, informatycy
PROWADZĄCA: KATARZYNA MARCZYŃSKA – radca prawny, Arbiter Bankowy przy ZBP, były Sędzia Sądu Okręgowego, Główny Specjalista w Departamencie Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości, Naczelnik Wydziału Nadzoru Merytorycznego w Biurze do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego, doświadczony wykładowca i stały współpracownik FRBS.
CENA: 280 zł / osoba brutto
Plan szkolenia:
Szkolenie przewidziane jest w godzinach 09.30 – 12.30
UWAGA: PONIŻSZY PROGRAM MOŻE BYĆ ZREALIZOWANY JAKO SZKOLENIE ZAMKNIĘTE, NA ZAMÓWIENIE BANKU
I. Dostępność z punktu widzenia banku:
1. Rodzaje usług bankowych objętych ustawą – jak daleko sięga „świadczenie usług bankowości detalicznej” (reklamy, oferta, regulacje, reklamacje)?
2. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą –wyłączenia.
3. Za dostępność jakich produktów odpowiada bank – jak zabezpieczyć się dowodowo przed przyszłymi skargami konsumentów?
II. Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług:
1. Wymogi dostępności w ramach różnych kanałów dostępu do usług bankowych.
2. Wymogi dotyczące stron internetowych banku.
3. Jak przygotować się do wymogu dostępności językowej:
a- propozycje sporządzania wzorców umownych,
b- na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę?
III. Obowiązki banku:
1. Określenie harmonogramu wdrożenia regulacji.
2. Ocena zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności – proces jednorazowy czy stały?
3. Test zgodności.
4. Wyłączania spod wymogu dostępności – zasady dokonywania przez bank oceny.
5. Ustalenie zasad komunikacji z klientami – obowiązki informacyjne (forma i zakres).
6. Dostępność językowa – czyli jak zmienić dokumentację przekazywaną konsumentom, aby „nie wylać dziecka z kąpielą”?
7. Czy bank odpowiada za zapewnienie dostępności architektonicznej wszystkich placówek i jak prawidłowo informować klientów o braku dostępności architektonicznej?
8. Jak przygotować regulamin rozpatrywania skarg na niezapewnienie wymogów dostępności?
9. Przygotowanie do opracowania zasad współpracy z nadzorcami.
IV. Warto ustalić co już mamy?
1. Art. 109 u.3-4 Prawa bankowego – jak wykorzystać zebrane dane?
2. „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez bank” z 2019 roku opracowane przez ZBP – problem szkoleń dla personelu banku.
3. Na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę zmieniając materiały informacyjne i dokumentację przekazywaną konsumentom.
Informacji na temat szkolenia
zdalnego udzieli:
Beata Płatek – Koordynator ds. szkoleń
tel. kom.: 500 358 657
e-mail: szkoleniazdalne@frbs.org.pl
Zapisz się na szkolenie
Warunki uczestnictwa w szkoleniach on-line
Aby wziąć udział w szkoleniu on-line uczestnik musi posiadać:
-
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „ClickMeeting” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Połączenie internetowe o zalecanej prędkości:
- 512 KB/sek dla dźwięku,
- 1,5 MB/sek dla obrazu i dźwięku.
- Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy),
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- W przypadku oprogramowania Firewall porty numer 80, 443 i 1935 powinny być odblokowane. Zalecamy także wyłączenie na czas szkolenia wszelkich dodatków typu Adblock.
- W systemie pocztowym trzeba dodać do „białej listy” domenę clickmeeting.com z której wysyłane są zaproszenia na webinary.
- Słuchawki lub głośniki podłączone do komputera.
- Przeglądarka Firefox, Google Chrome. Przeglądarka musi być uaktualniona do najnowszej wersji.
Proszę pamiętać, aby przed dołączeniem do szkolenia on-line wyłączyć wszystkie inne aplikacje, które korzystają z mikrofonu (np. Skype, WhatsApp itp.) oraz aby w czasie trwania szkolenia nie były pobierane pliki lub aktualizacje.
W celu upewniania się czy jest możliwość prawidłowego odbycia szkolenia on-line zaleca się przeprowadzenie testu połączenia. Link do testu przesyłany jest wraz z zaproszeniem na szkolenie. Poniżej przykład:
Zgłoszenie, potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie, rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu on-line
Zgłoszenie na szkolenie on-line
Zgłoszenie przyjmowane jest na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez upoważnioną osobę, przesłanego e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl lub poprzez stronę zapis na szkolenie on-line za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie wybranego szkolenia.
Realizacja szkolenia on-line
Zaplanowane szkolenie on-line potwierdzane jest mailowo 1–2 dni przed jego terminem realizacji.
Odwołanie szkolenia on-line
W przypadku konieczności odwołania szkolenia on-line, FRBS kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo lub telefonicznie.
Rezygnacja ze szkolenia on-line
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej, e-mailem na adres szkoleniazdalne@frbs.org.pl , do godziny 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie. Brak rezygnacji po 14-tej dnia poprzedzającego szkolenie – odpłatność 100 % .